Зовнішня реклама за новими правилами у Луцьку: реальність та очікування

Зовнішня реклама за новими правилами у Луцьку: реальність та очікування

Наприкінці вересня на сесії Луцької міської ради затвердили нові правила розміщення зовнішньої реклами в місті. Новий документ віддає перевагу малим та різного роду світловим засобам зовнішньої реклами в противагу традиційним білбордам, яких в місті сьогодні майже півтисячі. Центр журналістських розслідувань «Сила правди» з’ясував, що їх чекає і як зміниться міська реклама.

Луцьку офіційно майже 1000 рекламних конструкцій

Станом на початок 2019 року, за даними міської ради, у Луцьку було видано близько 830 дозволів на розміщення зовнішньої реклами. Це – майже 1000 рекламних конструкцій.

У 2004 році в місті затвердили перші правила розміщення зовнішньої реклами. До цього спонукала відповідна постанова уряду, прийнята за рік до цього.

Саме у 2004-му і розпочалося масове встановлення і видача дозволів на різні рекламні конструкції. В електронному переліку, який упорядкували в муніципалітеті, наявні дані про видачу дозволів за 15 років.

Пік видачі припав на 2005-2006 роки, коли погодили встановлення 320 конструкцій. Це період завершення каденції колишнього багаторічного міського голови Антона Кривицького та початок каденції Богдана Шиби.

У наступні роки кількість погоджених конструкцій рідко досягала 100 на рік, а у 2009 році – лише 17.

У 2019-му у ТОП-5 найбільш «зарекламованих» вулиць входять проспект Соборності, вулиці Конякіна, Рівненська, Ковельська та проспект Волі.

За типом конструкцій переважають білборди. На них видано 490 дозволів. 133 дозволи – на кронштейни, 78 – на лайтпостери, 40 – на банери, 23 – транспаранти, 19 – лавки зі щитами, 13 – пілони, 11 – світлодіодні екрани. Ще 26 – на інші конструкції.

У ТОП-5 компаній, які отримали найбільше дозволів на зовнішню рекламу, увійшла лише одна місцева – ТОВ «Брендборд». Решта – столичні та львівська рекламні агенції.

  • ДП «Біг Борд» – 50 дозволів, 65 конструкцій.
  • ТОВ «Наша Справа Аутдор» – 31 дозвіл, 34 конструкції
  • ТОВ «Рекламне агентство «Стар» – 28 дозволів, 29 конструкцій
  • ТОВ «Брендборд» – 28 дозволів, 29 конструкцій
  • ТОВ «Октагон-Аутдор» – 28 дозволів, 28 конструкцій

Бенефіціарними власниками «Біг Борду» офіційно є громадяни Чехії, Бельгії та Франції. «Наша Справа Аутдор» належить львів’янам Віктору Веремчуку та Богдану Смалю. Власниками «Стару» та «Октагон-Аутдору» є кіпрські компанії. «Брендборд» належить волинянам Сергію Ковальчуку та Павлу Цапюку.

Загалом дозволи на зовнішню рекламу отримали близько 250 компаній та підприємців.

https://drive.google.com/open?id=1MxhcoH04x5rSz4ywiTn9mM4vah3qaPkG&usp=sharing

Примітки: карта розроблена на основі даних переліку засобів зовнішньої реклами Луцької міської ради. Деякі позначки на карті можуть не збігатися із фактичним місцезнаходженням об’єктів у зв’язку з недосконалістю набору даних. Про виявлені розбіжності чи неточності прохання повідомляти на cirpowertruth@gmail.com.

Актуальна карта засобів зовнішньої реклами розміщена також на сайті КП «Луцькреклама», але з меншим об’ємом даних. Невдовзі у міськраді обіцяють запустити повноцінну карту засобів зовнішньої реклами з повним обсягом інформації і документами на геопорталі відкритих даних.

Відсутність рекламної конструкції на вказаних ресурсах може свідчити про її незаконність. За таких умов можна звертатися в КП «Луцькреклама».

Білбордів не зменшиться. Влада налаштована на боротьбу з віконною і фасадною рекламою

Правила розміщення зовнішньої реклами у Луцьку діють з 2004 року. Відтоді їх уже змінювали 2-3 рази. Востаннє – у 2016 році. Начальниця управління розвитку підприємництва та реклами Луцької міськради Наталія Рибай каже, що до правил знову назріли зміни.

Все міняється. Однозначно треба впливати на розміщення реклами в місті. В цій концепції ми хотіли дуже чітко прописати основні вимоги до засобів зовнішньої реклами і їх розміщення. Основне, на що сьогодні б’є нова концепція, це те, що звільняються головні фасади будинків від реклами. В цьому напрямку починаємо щільно працювати. Звільняємо фасади від банерів, щитів, але можемо дозволити відеоекрани, медіасистеми, електронні табло, художні кронштейни, – пояснює Наталія Рибай.

Посадовиця наголошує, що головні фасади будинків будуть звільняти від реклами по всьому місту. Реклама на бічних і задніх фасадах буде дозволена залежно від району міста. За новою концепцією місто ділять на чотири зони:

  • нульова зона А – в межах заповідника «Старий Луцьк», де будь-яка зовнішня реклама заборонена, окрім вивісок та оформлення вітрин світловими засобами;
  • зона Б (центральна частина міста) на деяких вулицях дозволятиме рекламу на бічних і задніх фасадах;
  • зона В (спальні райони міста);
  • зона Г (приватні сектори та виїзди з міста) дозволятимуть рекламу на бічних і задніх фасадах, інколи з деякими обмеженнями.

Нам ще дуже болить поклеєна реклама на вікнах. На зовнішню таку рекламу має вплив наше комунальне підприємство «Луцькреклама», яке може складати приписи і навіть демонтовувати її.

Що стосується внутрішньої, це просто біль, – зітхає начальниця управління розвитку підприємництва та реклами.

– Це неврегульовано законодавством. Ми прописали в концепції, що внутрішня реклама може використовуватися, але 50% віконного простору мають бути вільними. Бо зараз заклеюють наглухо все.

Тепер така реклама суперечить правилам. Вітрини та вікна повинні мати 50% вільного від реклами простору
Тепер така реклама суперечить правилам. Вітрини та вікна повинні мати 50% вільного від реклами простору
Тепер така реклама суперечить правилам. Вітрини та вікна повинні мати 50% вільного від реклами простору

Що стосується білбордів, до яких ми всі звикли, то тут особливих змін не відбудеться. Міська влада лише вимагатиме тепер закопаних щитових фундаментів, а не відкритих.

Їду по Рівненській, це ж також центральна частина міста. Колись же ставили ті щити – отак з тими відкритими фундаментами. Тому прописали це. Готуємо листи власникам, даємо їм час до кінця цього року, щоб, поки дозволяє погода, вони встигли зробити це закопування. В іншому випадку не будемо продовжувати дозволів, – розповідає Наталія Рибай.

Білбордів не поменшає, але їх фундаменти почнуть закопувати в землю

Всі щити, які уже встановлені у місті, – залишаються. Їх продовжать встановлювати в спальних районах міста і на виїздах, якщо знайдуть місця. Натомість, встановлення нових білбордів в центральній частині міста тепер заборонено.

Зони В і Г – це зони, де практично нічого не заборонено. Але у нас в місті мають бути і вільні проспекти від реклами, особливо великорозмірної. Ми маємо велике місто і щоб не мати кілька вулиць гарних, вільних, – це нонсенс місцевого самоврядування.

Слідкувати за дотриманням нових правил має комунальне підприємство «Луцькреклама». У них в штаті є кілька інспекторів. Виявив інспектор порушення – написав вимогу. Якщо не усунули – справу передають в Держпродспоживслужбу, яка вже може і штрафувати. Далі готується рішення виконавчому комітету щодо демонтажу.

«Діамантбанку» вже давно немає на вулиці Лесі Українки, вже і дія дозволу закінчилася, а кронштейн-реклама досі гордо споглядає на мури Луцького замку з електроопори

Що ж робити мешканцям, які виявили незаконні або неактуальні рекламні конструкції в місті? Або що робити з конструкціями, які несуть небезпеку? Звертатися в КП «Луцькреклама».

Проте, Наталія Рибай зауважує, що не у всіх ситуаціях влада може щось зробити. Якщо під час перевірки виявиться, що рекламна конструкція законна, то з нею прийдеться змиритися.

В мене теж під моїм будинком встановили щит. Йду і думаю: «Навіщо він тут? Він тут не потрібний!» Але є рішення виконкому і є дозвіл. Щоб встановити конструкцію потрібне погодження 10-12 служб. Тому для когось суб’єктивно той щит не потрібен, для когось це нормально. Звичайно, громадяни можуть звертатися. Якщо він законно встановлений, але несе якусь небезпеку. За все це відповідає і реагує «Луцькреклама», – каже посадовиця.

Також нова концепція забороняє рекламу на тимчасових спорудах. Наприклад, заклеєні зображенням шаурми вікна на кіосках «Король Дамаск», щодо яких нещодавно виник скандал в місті, суперечать правилам.

Це вже робота «Луцькреклами». Вже повинні йти і писати приписи, вимагати, а ні – проводити демонтаж самим. Хоча, проекти тимчасових споруд і їх зовнішній вигляд погоджують перед встановленням. Тому треба дивитися, що там погоджено, – звертає увагу пані Наталія.

Дозвіл на встановлення кавового кіоску на Ковельській, 4 видали дружині депутата Волинської обласної ради Михайла Імберовського. Натомість там виявився кіоск із шаурмою і заклеєними рекламою вікнами

Нова концепція розміщення зовнішньої реклами віддає перевагу новим сучасним типам рекламних конструкцій. До них належить відеоекрани, скролери, лайтпостери із скролінг системами, світлодіодні екрани, пілони, пілари. Такі конструкції можна буде встановлювати в різних районах міста.

Загалом зовнішньої реклами в Луцьку з новою концепцією зменшиться чи збільшиться?

Ну, фасади звільняємо. Не знаю як нам вдасться спрацювати, бо не всі чують і йдуть на зустріч. Але навіть у зв’язку з цим, стане менше. Нової, мабуть, також не буде додаватися, бо її немає вже де ставити. Що стосується кронштейнів і транспарантів на опорах освітлення і тролейбусної контактної мережі, їх теж не буде, бо минулого року внесли зміни в закон і заборонили їх. Те, що зараз є, воно висить до закінчення терміну дозволу. Тому реклами не повинно дуже збільшитися. Я думаю, її в місті і так уже достатньо, – вважає Наталія Рибай.

Юрій ГОРБАЧ

Матеріал виготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy