З поля на асфальт: фірма нардепа Мартиняка доглядає дороги у Горохівському районі

З поля на асфальт: фірма нардепа Мартиняка доглядає дороги у Горохівському районі

У квітні цього року департамент регіонального розвитку та житлово-комунального господарства Волинської ОДА підписав договір з фірмою «Зак-Сервіс» на утримання доріг у Горохівському районі. Підприємство не має ліцензії на ремонтні роботи, зате може похвалитися впливовим власником – народним депутатом від Волині, відомим своїм аграрним бізнесом, Сергієм Мартиняком.  Попри те, що у фірми немає всієї необхідної техніки для того, аби утримувати дороги, це не заважає їй успішно вигравати на торгах.

До слова, нардеп не єдиний, хто до аграрного бізнесу додає ще й дорожній. Так, наприклад, успішно ремонтує дороги фірма депутата Волинської обласної ради Романа Микитюка «Аміла», яка за 2018-2019 роки уклала вже 33 угоди з різними волинськими бюджетними структурами, на загальну суму 48,5 млн грн.

Сам Роман Микитюк також до цього займався аграрним бізнесом. На Волині він має у власності ще й «Фермерське господарство «Аміла», яке займається змішаним сільським господарством.

Від аграріїв до дорожників

«Західна Аграрна Компанія» займається вирощуванням зернових і кормових культур. Сільськогосподарське підприємство належить до агропромислової групи «Пан Курчак». Фірма вирощує культури в трьох районах на Волині – Локачинському, Горохівському та Рожищенському. Окрім того, посівні площі вона має ще й у трьох районах Рівненської області.

Фірма зареєстрована у селищі Локачі Волинської області в 2009 році.  Її власники – Сергій Мартиняк та Сергій Горлач. Директор фірми – Василь Голдун.

Приватне підприємство «Зак Сервіс» є правонаступником «Західної Аграрної Компанії» й утворилось внаслідок її реорганізації. Зареєстрована фірма 28 січня цього року за тією ж адресою, що й її попередниця. Директор компанії – Олександр Мехедок.  Згідно даних аналітичної бази YouСontrol основний вид економічної діяльності  – допоміжна діяльність у рослинництві.

У цій історії не менше значення має й фірма вже згаданого депутата Волинської обласної ради Романа Микитюка, адже її «Зак-Сервіс» планує залучити до виконання робіт, які пов’язані з ямковими ремонтами. Так, вищезгадана ТОВ «Аміла», зареєстрована ще у 1997 році в смт Турійськ. Основна її діяльність – будівництво доріг та автострад. Керівником компанії є Роман Микитюк. Він же фігурує і в числі засновників разом з Ганною Микитюк.

Фірма без техніки

У березні цього року департамент регіонального розвитку та житлово-комунального господарства Волинської ОДА оголосив закупівлю на послуги з утримання доріг місцевого значення у Горохівському районі. У тендері взяли участь дві компанії – Дочірнє Підприємство «Волинський Облавтодор» та «Зак-Сервіс».

Перемогу отримала остання з пропозицією виконати роботи за 3,6 млн грн. У квітні з компанією підписали договір. Таким чином вона має доглядати за 381,5 км доріг у Горохівському районі. Згідно з тендерною документацією, фірма має засипати вибоїни на дорогах, замінювати старі дорожні знаки, косити траву, зрізати кущі, прибирати сміття на узбіччях тощо.  Виконувати відповідні роботи «Зак-Сервіс» має до березня 2020 року.

Однак експерти ініціативи CoST, яка займається дослідженням будівництва доріг за публічні кошти, кажуть, що у фірми, яка перемогла в тендері, замало відповідної техніки та відсутні працівники для проведення ремонту доріг.

«У фірми відсутня значна кількість техніки, необхідної для виконання об’ємів робіт. До прикладу, котки або трамбувальні плити, розмічальні машини, відбійні молотки для обрубки контурів вибоїн, ручний гудронатор тощо. При цьому в довідці, яку фірма подає на тендер, зазначено, що залучення субпідрядників не планується», – розповідають експерти «CoST».

Вони також зазначають, що фірма-переможець не має працівників з потрібною кваліфікацією. До прикладу, бракує спеціалістів з відповідною освітою, майстрів, виконробів тощо. Також компанія не надала інформації про те, звідки братиме асфальтобетонну суміш для ремонту доріг.

Натомість в ОДА переконують: фірма відповідає всім критеріям та точно зможе виконати необхідні роботи.

«Всім кваліфікаційним вимогам вона відповідає (фірма «Зак-Сервіс», – ред.). А те, що вона була зареєстрована за два місяці до тендеру, вона була просто реорганізована з фірми попередньої, шляхом виділення. Технічний нагляд виїжджав на місце, оглядав техніку  – працівники є, техніка відповідає. До всіх ліцензованих видів робіт вони беруть на підряд фірму «Аміла», яка має необхідну техніку і ліцензію на виконання цих робіт», – розповідає заступник начальника відділу організаційної роботи та державних закупівель управління капітального будівництва департаменту Тетяна Зімник.

Сергій Мартиняк обраний депутатом VIIІ скликання ВРУ від виборчого округу № 20, куди входить і Горохівський район. Фото видання www.slovoidilo.ua

Про те, що фірма може виконати всі роботи переконує й в.о. директора фірми «Зак-Сервіс», Василь Голдун. Також він зазначає, що фірма наразі докупила частину необхідної техніки.

«Там експлуатація, а не ремонт, там тільки дрібний ремонт (йдеться про тендер з експлуатаційного утримання доріг у Горохівському районі, –  ред.). Дрібний ремонт ми закриємо, «Луцькавтодор» візьмемо чи «Облавтодор» на субпідряд. За цей період ми й декілька машин придбали ще. Мало того, умовами аукціону, якщо ви компетентні, там не обов’язково було показувати увесь перелік техніки», – розповів Василь Голдун.

Окрім того, представник компанії зазначив, що вони вже відремонтували 3 км доріг. Однак, про які саме ділянки йдеться, не уточнив.

Благодійний догляд за дорогами

У  своїй тендерній документації фірма зазначила, що не планує залучати субпідрядників до виконання робіт. Лише 20% від перелічених у тендерній документації завдань має право виконати інша фірма. У цьому випадку «Зак-Сервіс» планує співпрацювати з ТОВ «Аміла». Саме останнє підприємство має робити всі ремонти. Однак експерти кажуть, що обсяг робіт, які виконуватиме «Аміла» значно перевищує поріг у 20%.

«Законодавство вимагає, якщо предметом закупівлі є роботи, то замовник має вимагати інформацію про субпідрядників у разі, якщо вони будуть виконувати 20% і більше від вартості робіт. Цей обов’язковий пункт має бути в тендерній документації. Однак виходить так, що «Зак-Сервіс» надає довідку, що вона не буде залучати ніяких субпідрядників в обсязі не менше 20% робіт. Але разом з тим, фірма мала б надати ліцензію на будівельні роботи. Однак вона ліцензії не має. Вона дає довідку про ліцензію, і  в цій довідці вказує, що залучить ТОВ «Аміла», яка має таку ліцензію на будівельні роботи. А будівельні роботи, якщо переглянути кошторис, – складають аж 58%. Тобто вони («Зак-Сервіс», – ред.) мали би надати про ТОВ «Аміла» інформацію і вказати їх як субпідрядника у цій довідці», – розповіла керівниця громадської ініціативи «Прозора Волинь» Анна Артьомова.   

Те, що всі роботи, пов’язані з ремонтом дорожнього покриття, виконуватиме фірма «Аміла», підтвердили й в ОДА. Не заперечував цього й в.о. директора компанії «Зак-Сервіс» Василь Голдун.

Окрім залучення підрядника, експертів насторожив договір фірми про аналогічний досвід, який вона подала як підтвердження того, що раніше вже виконувала такі самі роботи. З документів видно, що утримувала дороги не «Зак-Сервіс», а її попередниця «Західна Аграрна Компанія». Окрім того, за дорогами компанія доглядала на безкоштовній основі. Так, фірма подає договір укладений з Галичанською сільською радою, що у Горохівському районі.

«Вони (представники фірми, – ред.) мають, згідно законодавства, згідно тендерної документації, підтвердити, що у них вже був такий досвід і надати відповідний договір, який був підписаний і виконаний. Вони такого договору не мають, а має інша фірма «Західна Аграрна Компанія». І вони надають цей договір, який має ця компанія з Галичанською сільською радою. Але це не їхній досвід. Відповідно, це є порушенням, але попри це їх все одно визнають переможцем», – додала Анна Артьомова.

Про те, чи дійсно фірма «Західна Аграрна Компанія» на безкоштовній основі утримувала дороги у селі Галичани, ми запитали у в.о. директора фірми «Зак-Сервіс» Василя Голдуна. Він такий факт підтвердив та зазначив, що це не єдине село, в якому за дорогами компанія доглядала безкоштовно.

«Не тільки там ми безкоштовно утримували дорогу (йдеться про село Галичани Горохівського району, –  ред.), а й у інших сільських радах, у нас їх дев’ять. Ми там ведемо сільськогосподарську діяльність. Коли ми консультувалися, які саме подавати документи, то нам сказали, що достатньо показати тільки одну довідку. Ми могли показати, де ми утримували ще дороги: що було зимове утримання, прибирання снігу з доріг, ямковий ремонт», – розповів Василь Голдун.

Він також зазначив, що допомагати селам з безкоштовним утримання доріг для фірми не проблема. При цьому їхні аграрні компанії постійно надають сільрадам різноманітну благодійну допомогу.

«Ми маємо сільськогосподарські угіддя, певний масив обробляємо в селі. Ми тим пайовикам робимо певні програми: День села, церкву побудували. Для нас не було проблемою  зимове утримання доріг, чи десь сніг відгорнути», – додав Василь Голдун.

Наразі фірма «Зак-Сервіс» взяла участь у ще одному тендері з утримання доріг на Волині, оголошених департаментом регіонального розвитку та житлово-комунального господарства Волинської ОДА. Однак переміг у ньому уже «Волинський Облавтодор».

Аліна Бекерук

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні, що реалізовується ГО «РЦСП», за фінансової підтримки NED