Як уникнути тендеру: лайфхак від луцького управління освіти

Як уникнути тендеру: лайфхак від луцького управління освіти

Фото із сайту ar.volyn.ua

Нещодавно управління освіти Луцької міської ради уклало договір на харчування луцьких школярів на 2018 рік із комунальним підприємством «Луцький комбінат шкільного та студентського харчування». Це підприємство харчує школярів впродовж дев’яти  останніх років. Тож освітяни не стали вигадувати велосипед, а обійшли тендерну процедуру і вибрали той самий комбінат.

ПЕРЕМОЖЕЦЬ «СВІЙ» – БЕЗ ТЕНДЕРУ І БЕЗ КОНКУРЕНЦІЇ

Купуючи харчування на 2018 рік для луцьких шкіл, управління освіти не оголосило тендер, а обирає переможця шляхом переговорної процедури. Такий вибір тендерний комітет обґрунтовує потребою «… стандартизації та уніфікації даної послуги та забезпеченням сумісності з наявними товарами і технологіями…»

Для підтвердження таких вимог управління освіти посилається на рішення виконкому Луцької міськради, якими приміщення харчоблоків освітніх закладів передали в оренду саме Комбінату шкільного харчування.

Саме тому управління освіти вважає, що замовляти послуги  харчування для школярів слід тільки у цього підприємства. Тож без вагань укладає договір із комбінатом на 6 мільйонів 269 тисяч гривень.

Головну роль у цій «поза тендерній» процедурі зіграли саме рішення міської ради. Однак у цих рішеннях є деякі неточності. Зокрема, в рішенні від 15.11.2017 немає жодної інформації про оренду приміщень харчоблоків освітніх закладів Комбінатом шкільного харчування. Натомість у цьому документі йдеться про оренду приміщення благодійним фондом «Діти Чорнобиля».

Зате у рішенні виконавчого комітету Луцької міської ради «Про передачу в оренду комунального майна» від  20.12.2017 (ПДФ РІШЕННЯ_20-12-2017) все кухонне обладнання навчальних закладів, а це електроплити, електросковорідки, шафи, прилавки, столи та інші предмети передали КП «Комбінат шкільного та студентського харчування» в оренду до 2020 року. Ініціатором цього рішення виступило управління освіти, тож виконком йому погодив укладення договору оренди майна.  

А вже через місяць після цього рішення Управління освіти оголошує про закупівлю послуг їдалень і за переговорною процедурою обирає саме свого орендаря – «Комбінат шкільного та студентського харчування».  

Такими діями Управління освіти умисно створило штучні обставини для уникнення тендеру – вважає юристка Громадської ініціативи «За чесний тендер» Мирослава Примак.

Відповідно до законодавства обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі повинне містити посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі, – пояснює юристка. – вказані рішення міської ради, на які посилається Замовник, не є достатньою підставою для такої процедури. В той же час, в чому саме полягає несумісність чи проблеми технологічного характеру, якщо послугу надаватиме інший суб’єкт господарювання, Замовник не обґрунтовує жодним документом.ґ

Проте в управлінні освіти вважають що в обгрунтуванні все вказано правильно і переконують, що провести відкриті торги у цій ситуації неможливо. Так вважає голова тендерного комітету управління освіти Орися Мушит:

– Чому виникла така потреба передавати майно шкільних їдалень саме цьому Комбінату?

– Бо це є комунальне підприємство створене Луцькою міською радою відповідно до їхнього статуту. В обгрунтуванні все написано.

– В обгрунтуванні немає пояснення чому саму послуги харчування від інших учасників будуть несумісними – чому?

– Тому що коли всі їдальні, які є при школах, здані в оренду «Комбінату шкільного та студентського харчування». І якщо виграє інший учасник, то доведеться звільнити людей, передавати, описувати майно, робити оцінку. Ви розумієте який обсяг роботи і як це реально зробити?

– А тендерний комітет і ви як голова не оцінювали конкуренції на цьому ринку – можливо вона сприяла б дешевшій оцінці цих послуг?

– Як дешевшої коли рішенням міської ради затверджується вартість послуги. Якщо рішенням міської ради затверджено грошову норму – як ми можемо її не виконати? Друге питання – чому не можуть бути відкриті торги. Якщо грошова норма затверджується, а під час торгів вона наполовину буде здешевлена – як на цю грошову норму забезпечити нормальне харчування? … Якщо брати наприклад відкриті торги – якщо знизиться ціна на сім гривень.  На сім гривень вам хтось зможе з постачальників надати повноцінний гарячий обід при таких ринкових цінах?

ЩАСЛИВИЙ ПЕРЕМОЖЕЦЬ

Те, що «Комбінат шкільного та студентського харчування» виграє такий своєрідний тендер, не викликає подиву. Адже для нього це не вперше. Він харчував луцьких школярів ще в той час коли тендери були «паперовими». А навіть коли з’явилась електронна система закупівель Комбінат знову виходить переможцем.

А цьогоріч управління освіти, вочевидь, вирішило перестрахуватись рішеннями про оренду харчового обладнання. Це, звісно, допомогло Комбінату знову залишитись у щасливих переможцях.

Такі перемоги із року в рік суттєво покращують матеріальне становище комунального підприємства. З 2009 року і до сьогодні Комбінат заробив на харчуванні школярів 58,5 мільйонів гривень.

Проте менш щасливими є інші учасники ринку надання послуг харчування для шкіл. Підприємці кажуть, що потрапити на такі тендери практично неможливо через постійні перемоги комбінату. Адже, мовляв, створюються такі умови, в яких може виграти тільки «постійний переможець», який вже роками харчує луцьких школярів. Крім того, за словами підприємців, «безтендерні» перемоги приносять комбінату немалі прибутки. Адже крім бюджетних коштів за харчування молодших класів та пільгових категорій, комбінат заробляє ще й на харчуванні 5-11-х класів. І цих учнів значно більше ніж початкових класів чи пільговиків.

Керівник Громадської ініціативи «За чесний тендер» Святослав Клічук вважає, що в даній ситуації Управління освіти навмисно уникнуло проведення відкритих торгів, аби вибрати свого багаторічного постачальника.

Умова, на яку посилається Замовник, нам видається необґрунтованою, – коментує Святослав Клічук, – на нашу думку створена штучно і не є обгрунтованою. Її мета лише уникнути тендеру. А конкуренція це не лише економічні умови, які покликані ефективніше використовувати кошти, це ще й вимога закону, який обходять прикриваючись інтересами громади. Але заробляють на цій схемі конкретні люди. Саме тому ми звернулися до Аудиторської служби з відповідною скаргою.

P.S.

У відповіді на скаргу Державна аудиторська служба повідомила, що розглянути звернення доручили Управлінню Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області. Про результати перевірки аудитори обіцяють повідомити додатково в межах термінів, передбачених законодавством.  

Валентина КУЦЬ

Публікація підготовлена в рамках  проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні», що реалізовується громадською організацією «Рівненський центр «Соціальне партнерство» за фінансової підтримки NED