Волинь: скільки мільйонів витратили партії і кандидати на вибори

Волинь: скільки мільйонів витратили партії і кандидати на вибори

За дослідженням руху “ЧЕСНО” на Волині під час передвиборчої кампанії на місцевих виборах 2020 року партії та кандидати сумарно зібрали 11,8 млн гривень.

Понад половину — 6,1 млн — було на рахунку партії “За майбутнє” та переможця мерських перегонів від партії Ігоря Поліщука. А найменше коштів — у кандидата в мери від Аграрної партії Артура Мартіросяна. Не всі головні донори-списочники стали депутатами Луцької міської чи Волинської обласної ради.

Витрати політсил і кандидатів у мери занижені. У деяких випадках витрати на рекламу у Facebook, які наразі досить легко обрахувати, не відображені у повному обсязі у звітах кандидатів чи партій. Реальні витрати на кампанію були значно вищими, адже виборчі звіти відображають дані лише за три-чотири тижні офіційної кампанії, тоді як фактично кампанія почалася ще за два-чотири місяці до дня виборів.

“Навіщо виборцям знати, звідки у політиків гроші на проведення кампанії? Все просто. Депутати місцевої ради працюють на нас із вами безкоштовно п’ять років. Їм за це не платять заробітної платні, як народним депутатам, які працюють у парламенті. Звідки ж береться бажання витрачати мільйони на агітацію, щоб працювати безкоштовно? Якщо виборці не інвестують у кампанію партії, яку підтримують, то мільйони гривень офіційно і неофіційно на агітацію дають ті, хто буде мати вплив на прийняття рішень цими політиками”, — коментує лідерка Руху ЧЕСНО Віта Думанська.

“Депутати місцевих рад не лише розподіляють наші податки у вигляді бюджету міста чи області, вони на додачу можуть віддавати комусь у власність нашу землю, ліси чи інше майно громади. Якщо партія не була чесною під час виборів у своїх фінансових витратах і ми їх не бачимо у звітах — це привід задуматися, чи будуть представники цієї партії грати чесно за правилами і працювати в інтересах виборців ці п’ять років”, — додає Думанська.

Як правило, кошти надходять на виборчі рахунки з рахунків партії, від кандидатів та обмеженого кола донорів. Керівники штабів зазвичай не покладаються на фінансову підтримку виборців, адже розуміють, що кошти можна простіше і швидше завести в інший спосіб. Хоча 12% виборців висловлюють готовність підтримувати партії фінансами. Навіть на сайтах партій найчастіше неможливо знайти інформацію щодо того, в який спосіб можна підтримати партію і перерахувати кошти.

Рух ЧЕСНО аналізує, скільки коштів зібрали та на що витрачали обласні, міські осередки партії, а також кандидати в мери Луцька під час місцевих виборів 2020 року.

Звідки кошти?

Серед усіх внесків на виборчі рахунки найбільшу частку становлять кошти партій — 5,6 млн гривень.

До слова, кошти партії перераховують із партійного рахунку на виборчий, тому реально визначити джерела походження коштів можливо лише у квартальній звітності партій. Більшість партій квартальної звітності вже тривалий час не подають.

Через “карантинні” зміни до законодавства парламент дозволив партіям не подавати її аж до закінчення карантину (плюс 40 днів). Більшість партій використовує таку можливість і не звітує перед НАЗК. Це означає, що імена офіційних донорів виборчих кампаній по всій країні ми дізнаємося ще не скоро. Спрогнозувати, коли саме, неможливо, адже карантин постійно продовжують.

Списочники та фізичні особи пожертвували на виборчі рахунки по 3,1 млн гривень. Про донорів виборчих міських фондів та кандидатів у мери Луцька Рух ЧЕСНО писав, аналізуючи проміжні звіти партій.

У рейтингу обсягів виборчих фондів кандидатів у мери, обласних та міських фондів перші місця займають партії, що мають своїх представників у радах. Це партії “За майбутнє”“Слуга народу”“Батьківщина”“ Свобода”“Європейська солідарність” та “Громадянський рух “Свідомі” (обиралися лише до Луцькради).

Партія “За майбутнє” і Ігор Поліщук

(у Луцькій міській раді — 13 депутатів, у Волинській обласній раді — 22)

Обласний фонд партії “За майбутнє” (6 млн гривень) формувався із надходжень фізичних осіб, списочників та партійних коштів. Міського рахунку партія не відкривала. А вибори кандидата Ігоря Поліщука, що став мером Луцька, фінансувалися винятково за кошти партії. На виборчому рахунку кандидата в мери Ігоря Поліщука було 2,7 млн гривень.

Фізичні особи профінансували вибори команди Ігоря Палиці до облради на 1,2 млн гривень, а кандидати — на 810,6 млн.

Серед фізичних осіб найбільше (по 50 тис.) перерахували Микола Дорощук, Сергій Збаражський, Наталія Олексюк та Олексій Омельченко.

Микола Дорощук — начальник 15-ї ДПРЧ УДСНС України у Волинській області. За даними його декларації за 2019 рік, його зарплата становить 232 тис. гривень. Його дружина стоїть на обліку у Волинському обласному центрі зайнятості. Микола Дорощук має позику на суму 150 тис. з Обласного фонду підтримки індивідуального житлового будівництва на селі.

Журналісти ЧЕСНО звернулися до УДСНС у Волинській області, аби дізнатися контакти Дорощука і запитати у нього про внески на рахунок партії. Однак в управлінні відповіли, що це персональні дані, і відмовились надавати контакти для зв’язку із журналістами.

Також серед фізичних осіб фігурують імена родичів кандидатів від партії (наприклад, Галина Микитюк — дружина депутата Волиньради, екскерівника Волинської митниці Романа Микитюка).

Зі списочників партії найбільше коштів (більше ніж по 100 тис. гривень) внесли на рахунок виборчого обласного фонду кандидати до Волиньради Андрій ТуракІгор Лех та Володимир Яренчук, які стали депутатами.

До слова, у минулій каденції Андрій Турак та Ігор Лех в облраді представляли ВО “Батьківщина”, а Яренчук — УКРОП.

У п’ятірку донорів також увійшли колишній “радикал” Юрій Ройко та колишній “батьківщинівець” Анатолій Бусько, які в цій каденцій зайшли до облради з командою Палиці.

“Слуга народу” і Роман Бондарук

(у Луцькій міській раді — 6 депутатів, у Волинській обласній раді — 8)

Загальний обсяг виборчого фонду партії “Слуга народу” становить 1,5 млн гривень (обласний, міський фонди і фонд кандидата в мери Романа Бондарука).

Бондарук фактично сам профінансував свою передвиборчу кампанію на суму 423 тис. гривень. Ще 49 тис. вніс на рахунок кандидата його брат Юрій.

Обласний виборчий фонд складають лише партійні кошти, походження яких буде розкрито тільки після подання поточного фінзвіту партії за 3-й квартал 2020 року.

ВО “Батьківщина” та Ірина Чебелюк

(у Луцькій міській раді — 3 депутати, у Волинській обласній раді — 9)

ВО “Батьківщина” мало відкриті рахунки в області, місті та кандидатки в мери Ірини Чебелюк.

Загалом фонд становить 1,2 млн гривень, з яких обласний фонд складає 924 тис., а міський та кандидатки Чебелюк — приблизно по 160 тис.

На виборчий рахунок обласного фонду партії “Батьківщина” надійшло більше половини внесків від фізичних осіб. Топ-донорами стали ексочільник обласного осередку “Батьківщини” Валерій Бондарук та його дружина Тетяна, що пожертвували 90 тис. гривень.

Серед списочників троє кандидатів — Дмитро Дубняк, Олександр Шабала і Михайло Шипелик — пожертвували на виборчий рахунок, по суті, удвічі більше, ніж інші кандидати, і так і не стали депутатами Волиньради.

ВО “Свобода” і Микола Федік

(у Луцькій міській раді — 5 депутатів, у Волинській обласній раді — 7)

Обсяг фонду ВО “Свобода”, у якого був відкритий лише обласний виборчий рахунок, складає 703 тис. гривень. З цього рахунку фінансувалась виборча кампанія кандидата в мери Миколи Федіка, виборчі кампанії до Луцькради та Волиньради.

Майже вся сума на рахунку фонду є внесками від фізичних осіб — 696 тис. гривень, а решта — це кошти партії.

Топ-доноркою стала Олена Карпюк, яка фінансувала партію і у 2018–2019 роках. Як писав Рух ЧЕСНО, протягом цих років пані Карпюк пожертвувала “Свободі” майже 6 тис. гривень. Вона досі очолює обласний осередок партії “Совість України”. Два роки тому вона пояснювала журналістам ЧЕСНО, мовляв, партію очолює, але політсила не веде жодної діяльності. До слова, від цієї партії двічі був мером Полтави Олександр Мамай (у 2020 році обраний міським головою від партії “За майбутнє”).

Цього ж разу йдеться про суму 69,6 тис. гривень.

Внескодавці-“свободівці” Микола Федік та Володимир Пшибельський стали депутатами Луцькради, а Сергій Кудрявцев — Волиньради.

Двоє кандидатів долучилися до фінансування кампанії, але відмовилися від мандату у Волиньраді: Сергій Сівак і Наталія Сіховська, замість якої зайшов до ради Сергій Кудрявцев.

В коментарі Руху ЧЕСНО Сіховська пояснила, що відмовилась від мандата, тому що стала головою Люблинецької ОТГ на Волині.

“Європейська солідарність” і Юрій Моклиця

(у Луцькраді — 7 депутатів, у Волинській обласній раді — 9)

Загалом виборчий фонд “Європейської солідарності” становить майже 580 тис. гривень. Було відкрито три виборчі рахунки: кандидата в мери, міський та обласний.

Кандидат у мери від партії Юрій Моклиця на рахунку мав майже 55 тис. гривень, з яких 48 тис. — його власні кошти.

На виборчому рахунку міського осередку було понад 121 тис. гривень. Передвиборчу кампанію профінансували кандидати, які стали депутатами Луцькради: Ігор Гнетьов (директор Луцького центру первинної медичної допомоги), Алла Доманська (методистка культурно-мистецького центру “Красне”), Микола Яручик (був депутатом Луцькради кількох скликань, підприємець), Олександр Ніколайчук (керівник ГО “Самооборона Волині”, підприємець) та інші.

На обласний рахунок найбільше коштів надійшло від депутатки Волиньради Ірини Патлашинської — 148,5 тис. гривень. За інформацією ЦЖР “Сила правди”, вона донька відомого будівельника в Луцьку, ексдепутата, який був фігурантом антикорупційних розслідувань, Віктора Чорнухи.

Також значні суми надійшли від кандидатів Віталія Бадзюня (42 тис.) та Сергія Машевського (49,5 тис.). Бадзюнь відмовився від мандата, віддавши перевагу депутатству у Нововолинській міській раді.

Громадянський рух “Свідомі” і Алла Надточій

(6 депутатів у Луцькій міській раді)

Місцева партія “Громадянський рух “Свідомі” висувала кандидатів до Луцької міської, Луцької районної та Боратинської сільської рад.

Кандидатка у мери Алла Надточій не відкривала виборчий рахунок. Фінансування відбувалося з міського.

Всього на рахунок “свідомих” надійшло 513 тис. гривень. Більше половини усіх надходжень, а саме 300 тис. — це кошти лідера партії Андрія Покровського.

Зустріч з Андрієм Покровським та його командою в ТРЦ “Промінь”. Фото: фейсбук-сторінка “Свідомі”

До слова, Покровський ішов під номером один до Луцькради і відмовився від мандата. Був депутатом Луцькради у минулій каденції від “Солідарності”. Власник ряду фірм — ТРЦ “Сіті-парк”, кінотеатр “Промінь”. Був одним із найзаможніших депутатів Луцької міської ради в минулій каденції.

Донорами також є Алла Надточій, Валентин Хаймик, Тарас Шкітер, Христина Назар, Михайло Наход, які стали депутатами Луцькради.

 “Сила і честь” та Євген Мельник

(4 депутати у Волинській обласній раді)

Всього партія “Сила і честь” зібрала 375 тис. гривень на обласний виборчий рахунок. З цих коштів 272 тис. надійшло від кандидатів, 92 тис. — від фізичних осіб, і лише 10 тис. — від партії.

Топ-донор — кандидат Олександр Хриплюк, який вніс на виборчий рахунок 42 тис. гривень — не став депутатом Волиньради.

До слова, Хриплюк був помічником очільника партії Романа Карпюка в минулій каденції Волиньради, коли Карпюк представляв “Батьківщину”.

Лідер партії перерахував до виборчого фонду 20 тис. гривень, а його донька Дарина Карпюк — ще 20 тис. гривень.

Кандидат у мери, екснардеп Євген Мельник пожертвував близько 30 тис. гривень.

Решта партій не мають своїх представників ні в обласній раді, ні у міських. “Голос” і “Народний рух України” висували кандидатів лише до Луцькради.

Фонд “Голосу” складають лише кошти партії — 178 тис. гривень. На виборчу кампанію “рухівці” зібрали 72 тис. Це кошти кандидатів та двох фізичних осіб.

Політична партія “Наш край” висувала кандидатів лише до Волиньради і на рахунку мала лише кошти партії, а “Опозиційна платформа — За життя” (висувала кандидатів до Волиньради і Луцькради) відкрила лише обласний виборчий рахунок, на якому було 78 тис. гривень.

Від Аграрної партії прозвітував лише кандидат у мери Артур Мартіросян, що особисто профінансував свою кампанію на 14,6 тис. гривень.

Радикальна партія Олега Ляшка та Аграрна партія не подали свої звіти, тому що, за їхніми словами, фінансування відбувалося з центру.

На що витратили кошти?

Обсяг витрачених коштів партій і кандидатів у мери — 11,8 млн гривень. Найбільша стаття видатків — зовнішня реклама і поліграфія, по 3,7 млн. Майже 2 млн витратили на публікації у друкованих медіа, по 1 млн — на рекламу в інтернеті й на телебаченні.

 

“За майбутнє” і Ігор Поліщук

Лідером за кількістю витрат є партія “За майбутнє”. Серед кандидатів у мери найдорожчою була виборча кампанія обраного мера Ігоря Поліщука. Їхні сукупні витрати перевищують витрати всіх інших партій і кандидатів до міської та обласної рад.

Як і в більшості отриманих Рухом ЧЕСНО звітів, зовнішня реклама — основна стаття витрат партії та кандидата в мери. Майже 1 млн гривень було витрачено на борди на підтримку Ігоря Поліщука.

Рух ЧЕСНО повідомляв, що борди почали з’являтися у місті та області ще у серпні 2020 року, до старту передвиборчої кампанії. Окрім загальних гасел, Рух ЧЕСНО зафіксував і приховану політичну рекламу, а також зовнішню рекламу в день тиші. Під час передвиборчої кампанії в Луцьку було найбільше бордів із зображеннями лідера партії, нардепа від Луцька Ігоря Палиці та Ігоря Поліщука, на яких Палиця закликав підтримувати кандидата.

 

Луцьк, жовтень 2020 року. Фото: Рух ЧЕСНО

У звіті виборчого фонду обласного осередку партії “За майбутнє” майже не відображено витрат на телерекламу, а у звіті фонду Поліщука — 872 тис. гривень, з яких оплата послуг місцевому телеканалу “Аверс” обійшлася у 755 тис. До слова, канал є рупором команди Палиці на Волині. Як повідомляла Громадянська мережа ОПОРА, за період виборчого процесу на телеканалі з’являлась низка відеосюжетів про Поліщука та інших кандидатів від партії “За майбутнє”.

На офіційних сторінках “Волинь за майбутнє”, “Луцьк за майбутнє” та Ігоря Поліщука у Facebook знаходимо ряд рекламних публікацій, які стосувалися кандидатів у депутати та зокрема Поліщука як кандидата в мери.

За даними бібліотеки реклами, на рекламу у Facebook за жовтень та два тижні листопада на сторінці Поліщука було витрачено 2990 доларів. На сторінці “Волинь за майбутнє” на рекламу було витрачено 821 долар, а на сторінці “За майбутнє — Луцьк” — 110 доларів.

У фінансових звітах Поліщука і обласного фонду бачимо, що на рекламу в інтернеті було витрачено майже 560 тис. гривень.

Оскільки значна частина платежів у звітах містить загальний опис призначення “реклама в мережі інтернет”, чітко ідентифікувати сайт чи платформу, на якій розміщували рекламу, неможливо.

У команди “слуг” загальна сума витрат на рекламу у соцмережах із двох сторінок — “Слуга народу Волинь” і офіційної сторінки Романа Бондарука — становить 2727 доларів.

Зокрема, за даними бібліотеки реклами, у жовтні на фейсбук-сторінці “Слуга народу Волинь” витратили 1804 долари, а на сторінці Романа Бондарука — 923 долари.

Разом у звітах виборчого фонду кандидата та обласного осередку партії вказано, що на рекламу в інтернеті було витрачено близько 195 тис. гривень.

Така сума, з одного боку, покриває реальні видатки, але з іншого — чітко ідентифікувати, на якій саме платформі розміщували рекламу, неможливо. У звіті є лише один платіж на 23 тис. гривень за рекламу у Facebook, ще низка платежів надто загальні — у призначенні вказано, що платили за розміщення реклами “в інтернеті”, без конкретизації.

 

“Батьківщина” найбільше коштів витратила на зовнішню рекламу — близько 600 тис. гривень. Майже однакові суми були використані на поліграфію та публікації у друкованих ЗМІ. На рекламу в інтернеті, за інформацією зі звіту, витратили майже 60 тис. гривень.

За даними бібліотеки реклами, на рекламу у Facebook на офіційній сторінці “Луцька міська партійна організація “Батьківщини” за жовтень було витрачено 185 доларів.

 

Частина платежів у звіті має загальний опис призначення “реклама в мережі інтернет”, тому чітко ідентифікувати сайт чи платформу, на якій розміщували рекламу, неможливо.

За даними звіту “свободівців”, загалом на рекламу в інтернеті було витрачено 9 тис. гривень із виборчого рахунку.

За даними бібліотеки реклами, з офіційної сторінки “ВО “Свобода” Волинь” у Facebook на рекламу у жовтні було витрачено 148 доларів.

На сторінці видання “Волинь UA” у Facebook на рекламу у жовтні було витрачено 592 долари.

Тобто витрати на рекламу у Facebook насправді перевищують дані, відображені у звіті.

 

“Європейська солідарність” найбільше коштів витратила на поліграфічні матеріали Порівняно з іншими партіями, зовнішня реклама — одна з найменших статей витрат з її фонду. З рахунку кандидата в мери Юрія Моклиці були витрачені кошти на поліграфію (43 тис. гривень) та рекламу в інтернеті (близько 10 тис.).

Загальний обсяг витрат на рекламу в інтернеті — майже 90 тис. гривень.

Партія та кандидат рекламувалися у Facebook на сторінках “Європейська солідарність Волинь” та “ЄС-Луцьк”. За даними бібліотек реклами, сума витрат становить 829 доларів. Ще 217 доларів витратили на рекламні дописи зі сторінки Моклиці.

Місцева партія “Громадянський рух “Свідомі” також зробила ставку на зовнішню рекламу, витративши на неї 225 тис. гривень із 516 тис. На рекламу в інтернеті, за інформацією зі звіту, було витрачено 51 тис.

У Facebook рекламу запускали на сторінках інтернет-видання “Конкурент”, що належить лідеру партії, найзаможнішому ексдепутату Луцькради Андрію Покровському (220 доларів за жовтень), та партії “Громадянський рух “Свідомі” (704 долари).

 

Реклама на сторінці “свідомих” у день виборів 25 жовтня 2020 р.

“Сила і честь” не вказала у звіті витрати на рекламу в інтернеті. За даними бібліотеки реклами, на сторінці у Facebook “Євген Мельник Сила і честь” вказано, що у жовтні на рекламу було витрачено 107 доларів.

 

Партії і кандидати в мери, які не пройшли до рад

Самовисуванець Богдан Шиба витратив на передвиборчу кампанію 361,5 тис. гривень, найбільше — на поліграфічну продукцію та друковані медіа. На рекламу в інтернеті було витрачено 32 тис. За інформацією з бібліотеки реклами, на сторінці у Facebook “Богдан Шиба” було витрачено у жовтні та за 15 днів листопада 3952 долари. Ця сума є більшою за ту, що відображена у звіті у витратах “на рекламу в інтернеті”.

 

З усіх витрат партії “Голос” і “Наш край” найбільше віддали перевагу рекламі в інтернеті. У звіті “Голосу” йдеться про 70 тис. гривень, “Нашого краю” — про 96 тис.

За даними бібліотеки сторінки у Facebook “Голос. Волинська область”, у жовтні на рекламу було витрачено 200 доларів, а в “Нашого краю” витрат на рекламу у Facebook немає.

Радикальна партія не оприлюднила свій звіт. В коментарі журналістам Руху ЧЕСНО у партії пояснили, мовляв, фінансування було з центру.

На виборчому рахунку кандидата в мери Артура Мартіросяна від Аграрної партії найменше коштів серед усіх кандидатів і партій — 14,5 тис. гривень. Аграрна партія, яка наразі має п’ять представників у Волиньраді, не оприлюднила свій звіт, і в коментарі ЧЕСНО пояснили, що отримували фінансування з центру.

 

Аріна Крапка