Візити імовірних кандидатів, масова реклама та «джинса»: тенденції дочасної агітаційної активності на Волині

Візити імовірних кандидатів, масова реклама та «джинса»: тенденції дочасної агітаційної активності на Волині

На Волині у вересні-грудні потенційні кандидати у президенти широко розгорнули дочасну агітаційну активність. У регіоні через засоби зовнішньої реклами «нагадували» про себе 13 потенційних кандидатів, місцеві ЗМІ рясніли іміджевими публікаціями на користь політиків, а 9 імовірних кандидатів у моніторинговий період особисто відвідали область.

Про це повідомили розповіли представники Громадянської мережі ОПОРА 27 грудня під час прес-конференції «Вибори – 2019: Передвиборна активність потенційних кандидатів у президенти на Волині в цифрах».

Координаторка громадського спостереження ОПОРИ на Волині Катерина Шарпата нагадала,  що виборчий процес з виборів Президента України стартує лише 31 грудня. Однак представники ОПОРИ у Волинській області ще у вересні почали фіксувати перші прояви передвиборної активності з боку політиків, які заявили про свої наміри брати учать у цих виборах в статусі кандидатів. Таким чином, спостерігачі зафіксували цілу низку форм дочасної активності, основними із яких були особисті візити в регіон, розміщення зовнішньої реклами, встановлення інформаційних наметів та поширення партійної преси, агітація в друкованих  та онлайн-ЗМІ, агітація на телебаченні та поширення результатів соціологічних досліджень щодо імовірних кандидатів.

«Якщо говорити детальніше, то протягом моніторингового періоду Волинь відвідали дев’ять кандидатів, один із яких побував в області двічі – йдеться про Дмитра Добродомова. Також Волинь відвідали  Роман Безсмертний, Анатолій Гриценко, Олег Ляшко, Олександр Шевченко, Валентин Наливайченко, Арсеній Яценюк, Ілля Кива та Руслан Кошулинський», – повідомила Катерина Шарпата.

Окрім того, за її словами, 13 політичних сил використовували зовнішню рекламу на користь потенційних кандидатів. Йдеться про Юлію Тимошенко (Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»), Петра Порошенка (Блок Петра Порошенка «Солідарність»), Євгенія Мураєва («Наші»), Андрія Садового («Об’єднання «Самопоміч»), Анатолія Гриценка («Громадянська позиція»), Арсенія Яценюка («Народний фронт»), Олег Ляшко (Радикальна партія Олега Ляшка), Ольга Богомолець, Руслан Кошулинський (Всеукраїнське об’єднання «Свобода»), Сергій Каплін, Дмитро Добродомов («Громадський рух «Народний контроль»), Володимир Зеленський («Слуга народу»).  Також 8 політичних партій встановлювали інформаційні намети на користь потенційних кандидатів Юлії Тимошенко, Олега Ляшка, Олександра Шевченка, Анатолі Гриценка, Дмитра Добродомова, Руслана Кошулинського, Арсенія Яценюка, Андрія Білецького.

ОПОРА також зафіксувала використання 9 політичними партіями на Волині власних друкованих видань, які розміщували матеріали на користь потенційних кандидатів.

«Щодо поширення друкованих агітаційних матеріалів, а саме партійних газет, де уже починають активно висвітлювати діяльність потенційних кандидатів, то цю форму агітації використовують на користь Юлії Тимошенко, Андрія Садового, Олега Ляшка, Олександра Шевченка, Анатолі Гриценка, Дмитра Добродомова, Руслана Кошулинського, Арсенія Яценюка, Андрія Білецького», – додала координаторка ОПОРИ на Волині.

В онлайн-ЗМІ ОПОРА протягом моніторингового періоду у Волинській області виявила близько 400 згадок імовірних кандидатів.

«Ми промоніторили обласні та районні видання та виявили 33 матеріали на користь різних кандидатів, які імовірно братимуть участь у виборах. Якщо говорити про телебачення, то станом на сьогодні цю форму активності використовують двоє потенційних кандидатів. Йдеться, зокрема, про Олександра Шевченка та Арсенія Яценюка, політичні ролики яких транслюють на місцевому телеканалі», – розповіла Катерина Шарпата.

Спостерігачі ОПОРИ протягом вересня-грудня зафіксували також понад 30 фактів поширення результатів соціологічних досліджень щодо рейтингів та антирейтингів потенційних кандидатів. Однак координаторка громадського спостереження ОПОРИ за виборами у Волинській області зауважила, що наразі таку активність не можна розцінювати як порушення.

«Станом на сьогодні ми не можемо говорити про порушення, бо бачимо прояви політичної реклами. Політична реклама регулюється «Законом про вибори Президента України», де йдеться, що протягом виборчого процесу політична реклама є формою агітації. Зараз у нас немає виборчого процесу,  закон  «По рекламу» не регулює обмежень щодо використання  такої форми активності. Тому зараз ми говоримо лише про передчасну активність з боку потенційних кандидатів чи з боку політичних партій. Говорити про можливі порушення  можна буде лише після реєстрації кандидатів», – наголосила Катерина Шарпата.

Наприкінці Катерина Шарпата нагадала основні етапи виборчого процесу, який стартує 31 грудня та триватиме 90 днів. Так, вже 31 грудня стартує реєстрація кандидатів, яка триватиме до 3 лютого.

«До 18 лютого утворять окружні виборчі комісії о 12 березня запрацюють усі дільничні виборчі комісії, яким 22 березня відділ ведення реєстру передадуть попередні список виборців. 25 березня розпорядники виборчих фондів кандидатів повинні подати проміжні звіти про використання їхніх виборчих фондів. 29 березня, нагадаємо, вже не можна поширювати результати соціологічних досліджень. О 24 годині 29 березня агітація має припинитися. У  день виборів  жодних з її проявів не має бути. І 31 березня з 08:00 до 20:00 триватиме голосування», – наголосила Катерина Шарпата.

Громадянська мережа ОПОРА на Волині здійснюватиме спостереження протягом усього виборчого процесу з виборів Президента України. В усіх п’яти виборчих округах працюватимуть довготермінові спостерігачі ОПОРИ. Громадське спостереження є невід’ємною частиною демократичних та прозорих виборів і не може бути повноцінно реалізоване ззовні. Тому важливою є роль спостерігача як суб’єкта виборчого процесу. Громадянська мережа ОПОРА ставить перед собою завдання не лише надати об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення перших виборів, а також запобігти вчиненню порушення виборчого законодавства.