Судження замість фактів, порушення балансу думок та інші маніпуляції: дайджест INFOCRIME Lutsk

Судження замість фактів, порушення балансу думок та інші маніпуляції: дайджест INFOCRIME Lutsk

Дайджест проєкту Infocrime Lutsk показав, що промоніторені волинські медіа часто слугують майданчиком для піару політиків під виглядом новин, а також прихованої комерційної реклами у стрічці. Саме такі типи порушень були найбільш типовими за 20-24 вересня.

Також окремі медіа цитували заангажованих експертів, висмикували тези із контексту, і писали заголовки, які не збігаються зі змістом новин.

У період моніторингу фактчекери проекту INFOCRIME виявили 67 новин, які містили маніпуляції. Цього тижня фейків у медіа, які моніторили експерти, не було.

За інформацією “Сили правди” такі дані отримала команда проєкту Infocrime Lutsk в результаті щотижневого моніторингу інформаційного простору за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.

Всього за період з 20 по 24 вересня фактчекери INFOCRIME проаналізували 2138 матеріалів на сторінках 10 інтернет-видань, новинні випуски 2 телеканалів та 8 акаунтів представників влади та політиків у Fасebook.

Судження замість фактів та заангажовані «експерти»

Кілька волинських медіа минулого тижня «грішили» тим, що подавали як докананий факт слова політиків або активістів, при цьому не наводячи додаткових доказів чи незалежного аналізу. В результаті медіа фактично брали на віру оціночні судження політиків, або навіть транслювали неправду від спікерів. Більшість таких матеріалів містили ознаки замовності, тобто їх могли замовити певні політичні сили, які хотіли «попіаритися» під виглядом журналістських матеріалів.

Наприклад, видання «Конкурент» поширило матеріал із сайту партії «Батьківщина» із заголовком «На бідності українців заробляють іноземці, – Юлія Тимошенко». Емоційний виступ народної депутатки Тимошенко був присвячений темі тарифів. При цьому вона навіть вдалася до суттєвого перебільшення: 

«Я хочу нагадати, що є державний аудит, який виявив, що «Нафтогаз» не за призначенням використав 225 мільярдів гривень. Це практично більше пенсійного фонду країни». 

Насправді, сума доходів бюджету Пенсійного фонду на 2021 рік становить близько 498 мільярдів гривень, тобто значно більше, ніж заявлена політикинею сума коштів, нібито використаних не за призначенням. Окрім цього, матеріал побудований на некритичному сприйнятті спічу політикині на таку чутливу тему не відповідає принципу об’єктивності загалом.

Видання «Волинь UA» подає у заголовку новини як факт, що «Дехто в апараті Волинської облради загрався у політику і забув про свої обов’язки». У новині йдеться про те, що, на думку депутата Волинської облради Анатолія Вітіва, апарат ради неефективно використовує кошти на інформування про роботу депутатів. Проте, у заголовку ця цитата подається як факт. При цьому в новині не намагаються дізнатися думку керівництва апарату, збалансувати матеріал, незалежно розібратись у ситуації, де звучать конкретні звинувачення на адресу посадовців.

Такого ж типу помилку допустило це медіа у новині «Влада у Володимирі ігнорує думку громади у питанні будівництва готелю для хасидів». Насправді, у новині не згадується, якою ж є думка громади про будівництво готелю. Натомість, медіа бере на віру слова громадського активіста Тараса Сватка про те, що громада проти будівництва. Проте, насправді для того, аби дізнатися думку громади, потрібно провести належне соціологічне опитування. У даному ж випадку йдеться швидше про думку ініціативної групи негативно налаштованих мешканців, а не про думку громади міста.

Висмикнути з контексту

Частина порушень у промоніторених медіа стосувалися цитат і аргументів, які висмикнули з контексту і розмістили у заголовку чи ліді новини без пояснення, чому саме цей аспект головний, а інші замовчуються.

Наприклад, видання «Волинь#infa» опублікувало новину із заголовком «У Рівному немає Палиці», Або чому Луцьк №2 у рейтингу комфортних міст України, Рівне – №16». Матеріал побудований на коментарях соціолога Романа Микитюка щодо результатів муніципального опитування. 

Експерт наводить багато думок та аргументів щодо результатів опитування і позицій Луцька та Рівного. Лише один із них частково стосується Ігоря Палиці та його впливу на інформаційне поле Луцька. Проте у заголовку новини чомусь цей аргумент перекручують і подають як єдиний.

«В Україну заборонили ввіз продуктів, які можуть призводити до летальних випадків», йдеться у іншому маніпулятивному заголовку — на сайті «Волинь24». Насправді йдеться лише про заборону ввозити харчові продукти із Республіки Бенін. Причиною цього стали випадки небезпечного захворювання курей.

Є багато інших продуктів із різних країн, вживання яких може за певних обставин «призводити до летальних випадків» для людей або певних видів тварин. Тому таке маніпулятивне узагальнення для новини про продукти лише із Беніну не виправдане.

Порушення балансу думок

Окремі медіа минулого тижня не дотримувалися балансу думок у новинах на конфліктні теми. В результаті вони створювали для читачів враження, що права лише одна сторона конфлікту.

Наприклад, видання «Волинь UA», окрім матеріалів із ознаками замовлення на користь Православної церкви України, поширило незбалансовану публікацію про релігійний конфлікт. В новині під заголовком «Зафарбують ікони і змусять носити тризуби»: як на Волині МП вигадує казки про ПЦУ» йдеться про передачу храму у селі Кримне на Волині до ПЦУ. Через це виник конфлікт із іншою конфесією — УПЦ (МП). При цьому всі аргументи цієї конфесії за замовчуванням називають «казками», а також цитують лише священика ПЦУ, який, очевидно, представляє лише одну сторону.

Прихований піар політиків та бізнесу

55 із 67 порушень, виявлених минулого тижня, — це матеріали із ознаками замовності або неналежно маркована реклама.

Серед політиків та органів влади, які стали героями такого піару: громадянський рух «Свідомі», Юлія Тимошенко, Ігор Поліщук, Анатолій Вітів, Олександр Омельчук, Борис Карпус, Микола Господарик, Ігор Смешко, Юрій Погуляйко, Андрій Бокоч, Ігор Гузь, Ярослав Матвійчук, Ігор Пальонка, Олег Тягнибок. Також приховано піарили програми президента Володимира Зеленського «Велике будівництво» та «Зелена країна».

Було багато і так званої комерційної джинси, коли рекламу бізнесу розміщували серед новин або позначали лише зірочкою — «*». 

Мая Голуб, Антон Бугайчук, проєкт INFOCRIME Луцьк

До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Волинь.UA, Конкурент, Перший, ВолиньІнфа, Буг, Insider Media), двох телеканалів – 12 канал і ТРК «Аверс», сторінки у Facebook Луцького міського голови Ігоря Поліщука, Голови Волинської ОДА Юрія Погуляйка, голови Волинської облради Григорія Недопада, Ковельського міського голови Ігоря Чайки, політика Ігоря Палиці, Ігоря Гузя, Миколи Яручика, Івана Мирки.

Період моніторингу  — 13 — 17 вересня 2021  року, наша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimelutsk

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.

 

 

 

 

 

 

Мая Голуб