Смерть на дорозі: скільки волинян і чому загинуло у ДТП за 13 років

Смерть на дорозі: скільки волинян і чому загинуло у ДТП за 13 років

У селі Прилісне Маневицького району 2 серпня 2017 року п’яний водій вантажівки  MAN в’їхав у лавку, де сиділи троє неповнолітніх. Двоє дівчат загинули. Ще одного 16-річного хлопця госпіталізували.

У селі Крупа, що поблизу Луцька, 21 квітня 2019 року зіткнулися пасажирський автобус «Луцьк – Тернопіль» та автомобіль «Volkswagen Caddy». У аварії загинуло троє людей – водій легковика, його дружина та їхній 7-річний син. У реанімацію потрапив ще один пасажир автомобіля – 5-річний хлопчик, а ще трьох пасажирів автобуса госпіталізували.

Цей перелік трагічних ДТП можна продовжити. Щодня на дорогах гине чимало водіїв, пасажирів та пішоходів. Окрім того, сотні людей щорічно отримують травми, з якими нерідко доводиться мати проблеми упродовж всього життя. Порушення правил дорожнього руху має свої наслідки і нерідко це не тільки пошкодження автомобіля. Іноді чиясь неуважність, чи нехтування безпекою можуть призвести до смерті.

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» проаналізував дані смертності у Волинській області з 2007 до 2019 року. Серед причин, від яких загинуло чимало волинян – ДТП. Скільки ж людей за 13 років померли через аварії та чому їх кількість з року в рік лишається високою, читайте у статті.

Страшна статистика: скільки пішоходів, водіїв та пасажирів загинули у ДТП на Волині за 13 років

Згідно з даними, які «Сила правди» отримала від управління статистики у Волинській області з 2007 по 2019 рік, на Волині у ДТП частіше гинули пішоходи, ніж водії транспортних засобів. За ці 13 років в області зафіксували 803 таких смерті.

Найбільше летальних випадків, внаслідок аварій, зафіксували у Луцьку – 159 (19,8%). Загалом же по області серед загиблих в ДТП пішоходів значно більше чоловіків – 565 (70%),  жінок – 238 (30%). Майже 7% загиблих пішоходів – діти.

Динаміка смертності пішоходів у ДТП на Волині за 2007-2019 роки та в розрізі районів
Статево-вікова структура смертності, загиблих в ДТП пішоходів на Волині у 2007-2019 роках

Згідно зі статистичними даними, найбільше пішоходів на Волині загинуло у 2007 році – це 113 людей. Відомо також, що кількість смертей від 2007 до 2014 року зменшилась на 55% – до 49 загиблих на рік. Проте, у 2015 та 2016 роках їх кількість знову збільшилась до 65 та 68 смертельних випадків відповідно. Натомість, у 2017 та 2018 роках цифри знову зменшились – 48 та 49 смертей. А у 2019 році знову дещо збільшились – унаслідок ДТП загинуло 52 пішоходи.

За 13 років загинуло немало і водіїв. За офіційною статистикою – 506 смертей. Серед загиблих – водії різних транспортних засобів: мотоциклів, автобусів, легкових та вантажних автомобілів.

Найбільше летальних випадків зафіксували у Луцьку – 90 (17,8%). Серед загиблих 88 – чоловіки, двоє – жінки.

Загалом же по області із загиблих в ДТП водіїв лише 2,5% – жінки, усе решта – чоловіки. За віковою структурою понад 100 загиблих чоловіків (20%) були у віці 20-24 роки.

Динаміка смертності водіїв, які загинули у ДТП на Волині, за 2007-2019 роки та в розрізі районів
Статево-вікова структура смертності, загиблих в транспортних пригодах водіїв на Волині у 2007-2019 роках

За статистикою, найбільше загиблих водіїв було у 2008 році – це 63 людини. Відтоді їх кількість з роками почала зменшуватись. Найменше водіїв загинуло у 2012 році – 25 людей. А у 2019 році кількість загиблих склала 30 осіб.

Згідно зі статистичними даними, у 2007-2019 роках унаслідок ДТП загинуло 369 пасажирів різних транспортних засобів. Найбільше з них померли через аварії у Луцьку – 75 людей. Серед них 52 – чоловіки, 23 – жінки та десятеро – діти.

Понад 40 загиблих чоловіків (11%), які стали учасниками аварій на Волині, були у віці від 20 до 29 років, понад 20 (5,5%) – у віці 40-44 роки, понад десять – у віці 55-59 років. Близько 15-ти жінок загинули у віці 15-34 роки, така ж кількість у віці – 40-44 роки.

Динаміка смертності пасажирів транспортних засобів, які загинули у ДТП на Волині у 2007-2019 роках та в розрізі районів
Статево-вікова структура смертності, загиблих в транспортних пригодах пасажирів на Волині у 2007-2019 роках

Ще 124 людини померли від нещасного транспортного випадку, або знаходились біля транспортного засобу на момент ДТП. Так, найбільше загиблих було у Луцьку – 15 осіб. З них – 12 чоловіків та троє жінок.

Понад 20 чоловіків (17%) на Волині загинуло у віці 20-24 роки, п’ятеро жінок у віці – 15-19 років.

Найбільше нещасних випадків, пов’язаних з транспортними засобами, трапилось у 2008 році. Тоді загинуло 16 людей. Найменше нещасних випадків трапилось у 2013. Тоді загинуло двоє людей.

Динаміка смертності людей, потерпілих у транспортних пригодах на Волині, чи таких, які були біля транспортних засобів за 2007-2019 роки та в розрізі районів
Статево-вікова структура смертності людей, потерпілих в транспортних пригодах, або таких, які були біля транспортних засобів на Волині у 2007-2019 роках

Таким чином, загалом у період з 2007 і до 2019 року через ДТП на Волині загинуло 1 802 людини.

Переломи та забої: які травми найчастіше отримують у ДТП

Завідувачка відділу медицини катастроф Волинського обласного центру екстреної медичної допомоги Оксана Цьось розповідає, що причиною смерті водіїв та пасажирів у ДТП переважно стають політравми, або травми несумісні з життям.

«Найчастіше до смерті призводять політравми. Якщо вони комбіновані, коли задіяна не одна система, а декілька. От вони найчастіше призводять до смерті. Також це кровотечі, або травми несумісні з життям. Наприклад, коли у людей можуть бути зламані всі кістки. Також може бути відкрита черепно-мозкова травма», – розповіла Оксана Цьось.

При цьому найчастіше водії та пасажири у ДТП, за її словами, отримують переломи та забої.

«Зазвичай дуже багато є забоїв – голови, грудної клітки, закрито-черепно мозкових травм, переломів стегон, переломів рук. Якщо у машині, наприклад, є затиснення, то там зазвичай – переломи ніг», – розповіла лікарка.

Завідувачка відділу медицини катастроф Волинського обласного центру екстреної медичної допомоги Оксана Цьось

За спостереженням Оксани Цьось, найбільше страждає пасажир чи пасажирка, які сидять справа від водія. А особливо важкі травми отримують ті, хто не пристібається ременями безпеки.

«Найбільше страждає пасажир, який сидить з правої сторони від водія, якщо він не пристебнутий. Зазвичай  непристебнуті люди вилітають з машини. Чи цей пасажир сидить спереду, чи він сидить ззаду. Якщо йде удар вони всі «летять» у лобове скло. Коли мами тримають дітей, не пристібають, і вони думають, що втримають. Але це доволі хибна думка. Зазвичай ті люди, які непристебнуті, вони найбільше страждають», – розповіла Оксана Цьось.

Не менше у ДТП страждають і пішоходи. Вони отримують доволі різні травми, в залежності від того, як швидко рухався автомобіль та чи встиг загальмувати.

«Пішоходи отримують різні травми від перелому ніг і до летальних випадків – травм, несумісних з життям. В залежності від того, на якій швидкості була машина. Тут теж немає закономірності», – додала Оксана Цьось.

Наїзд на пішохода та зіткнення автівок: у яких ДТП померло найбільше волинян у 2019 році

За інформацією патрульної поліції у Волинській області, у 2017 році на дорогах області трапилось 2 555 аварій. З них 656 з потерпілими. У 2018 році кількість ДТП у області дещо збільшилась – до 2 703 автопригод. З них 725 – з потерпілими. При цьому у ДТП загинуло 113 осіб.

У 2019 році трапилось 2 906 аварій, унаслідок яких загинуло 124 людини. У них травмувалося 986 людей. Найбільше травмованих у ДТП було в грудні. При цьому найбільша кількість аварій з постраждалими припадала на 17 годину.

У 2019 році основними причинами ДТП були порушення правил маневрування – це 923 випадки (32% від усіх ДТП), перевищення швидкості – 807 випадків (28%). Окрім того, минулого року трапилось 319 аварій через недотримання безпечної дистанції (11%), 184 пригоди – через водіння у нетверезому стані (6%) та ще 182 аварії трапилися через порушення правил проїзду перехресть (6%).

Через п’яних водіїв у 2019 році загинуло п’ятеро людей, а 67 були травмовані. Також у січні-грудні 2019 року зареєстрували 190 ДТП за участю дітей, з них 155 ДТП з постраждалими. В них дев’ять дітей загинуло та 178 було травмовано.

За даними патрульної поліції, у 2019 році найчастіше люди гинули через наїзд на пішохода. Від цього померло 39%. На другому місці – смертність через травми, отримані під час зіткнення транспортних засобів – 31%. По 10% припало на смерті унаслідок наїзду на велосипедиста та перекидання машин. Ще 6% людей загинули через наїзд на перешкоду.

У 2019 році у ДТП найчастіше помирали пішоходи

Речник патрульної поліції у Волинській області Богдан Павлович розповідає, що, як правило, унаслідок ДТП найчастіше страждають пішоходи.

«Між водіями та пішоходами завжди є суперечності. Хтось швидко вийшов на пішохідний перехід і не пересвідчився, що це безпечно. А водій, не встиг вчасно загальмувати та пропустити. Пішоходи звинувачують одних, а водії – інших. Однак, зауважу, що в цій ситуації можна бути правим, але вже не зовсім здоровим. Тому треба бути уважними всім учасникам дорожнього руху», – розповів Богдан Павлович.

Окрім того, за словами речника поліції, нерідко водії та й пішоходи порушують правила дорожнього руху через відсутність культури поведінки на дорогах.

«Людина, яка порушує ПДР, над цим не замислюється. Адже всі думають: «зі мною нічого поганого не трапиться». Все виходить із виховання з дитинства. До прикладу, батько возив дитину не в автокріслі, чи не з допомогою інших спеціальних засобів, які дають змогу пристебнути правильно дитину, чи переводив її через дорогу поза пішохідним переходом. От з цього діти беруть приклад. І якщо вони так виховувалися все дитинство, то і далі будуть порушувати за будь-яких обставин», – додав речник патрульної поліції.

Висока смертність у ДТП: як планують вирішувати проблему

Проблема великої кількості ДТП актуальна не тільки на Волині, а й у всій Україні. Загалом, за даними патрульної поліції,  у 2019 році в країні трапилось 160 675 ДТП. У них загалом загинуло 3 454 людини.

Як повідомляла прес-служба Міністерства інфраструктури в Україні, підрахунки Світового банку, показали, що соціально-економічні втрати України від дорожньо-транспортного травматизму оцінюються в майже 70 млрд грн на рік. Це приблизно 2% ВВП.

Відтак, міністр інфраструктури України Владислав Криклій зазначив, що відомство планує зменшити кількість аварій в Україні на 30% до 2024 року. Робити це планують з допомогою цифровізації та запровадження інтелектуальної транспортної системи в систему управління безпекою дорожнього руху; розбудови сучасної інфраструктури безпеки; створення умов та правил на ринку перевезень, що дозволять уникнути порушень з боку перевізників; та з допомогою проведення довготривалої масштабної кампанії, яка має суттєво змінити рівень ставлення суспільства до безпеки руху.

На місцевому рівні зменшити кількість автопригод у Луцьку намагаються й патрульні поліцейські. Зокрема, правоохоронці нерідко влаштовують планові перевірки водіїв на перевищення швидкості з допомогою приладів TruCAM.

Також у різних містах України, в тому числі і на Волині, поліцейські спільно з волонтерами проводять акцію «Відповідальний пішохід», під час якої наносять у місцях концентрації ДТП спеціальні позначки з застереженнями для пішоходів. Наприклад, перед нерегульованими пішохідними переходами наносили застереження з надписами: «Подивись праворуч», «Подивись ліворуч», «Візьми дитину за руку» тощо.

Поліцейські наносять застереження для пішоходів під час акції «Відповідальний пішохід» у Луцьку. Фото патрульної поліції у Волинській області

Окрім того, за словами речника патрульної поліції Богдана Павловича, патрульні поліцейські часто відвідують школи та дитячі садочки, де розповідають дітям про правила дорожнього руху. Проте, чи вдасться такими акціями та діями зменшити кількість не тільки ДТП, а й смертей у них, побачити зможемо згодом.

Нагадаємо, «Сила правди» щороку аналізує на Волині статистику покарань водіїв, затриманих нетверезими за кермом. Цього року «Сила правди» зібрала статистичні дані про смертність волинян за останні 13 років та створив на основі них інтерактивну графіку, на якій можна побачити від чого найчастіше помирають мешканці області.

Матеріал виготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy

 

Аліна Бекерук