Скільки мільйонів гривень волинські ЗМІ офіційно заробили на політичній рекламі у 2018 році

Скільки мільйонів гривень волинські ЗМІ офіційно заробили на політичній рекламі у 2018 році

Реклама – двигун торгівлі. Не тільки комерційної, а й політичної. Волинські засоби масової інформації не відмовляються від публікації політичної реклами. Зрештою, як і сотні ЗМІ по всій Україні. Найбільше на цьому заробляють телеканали. Натомість, офіційний дохід від політичної реклами електронних ЗМІ, які поступово витісняють друковані, значно менший. Ймовірно, це пов’язано не з меншою кількістю реклами, а з тим, що онлайнові ЗМІ віддають перевагу сірій готівці.

Центр журналістських розслідувань «Сила правди», аналізуючи фінансові звіти обласних і центральних осередків семи основних політичних партій на Волині, порахував скільки і яким волинським ЗМІ ці партії платили за рекламу. Йдеться про фінансові звіти партій «УКРОП», колишнього БПП «Солідарність», «Батьківщини», «Самопомочі», «Свободи», «Нашого краю» та Радикальної партії Ляшка.

Від вказаних партій волинські ЗМІ торік офіційно отримали один мільйон 90 тисяч гривень за політичну рекламу. 

У ТОПі – ДВА ТЕЛЕКАНАЛИ, ГАЗЕТА І ДВА ОНЛАЙН-ВИДАННЯ

З вказаної суми третина (близько 350 тисяч грн.) розподілилася між двома регіональними телеканалами. ТРК «Аверс» отримав від чотирьох партій понад 235 тисяч гривень. Він і очолює рейтинг місцевих ЗМІ, які отримали найбільше доходу від політичної реклами. 

Інший місцевий телеканал – «12 канал» – отримав за політичну рекламу майже 116 тисяч гривень. У нього – третє місце в рейтингу. 

Натомість, на друге місце вирвалося друковане видання – обласна газета «Волинь». Колишня комунальна газета із одним з найбільших тиражів в області протягом року отримала від партій майже 157 тисяч гривень. 

На четвертому місці в ТОПі доходів від політреклами розмістилося інформаційне агентство «Волинські новини» – однойменна газета та онлайн-видання. «Волинські новини» торік отримали 73,4 тисячі гривень за рекламу політиків. 

П’яте місце дісталося ще одному онлайн-виданню – інформаційному агентству «ВолиньPost» із 67 тисячами гривень доходу. 

Решта ЗМІ, серед яких майже два десятки районних газет, отримали протягом року до 50 тисяч гривень доходу за політрекламу. 

Варто відзначити, що в рейтинг не потрапив ще один волинський телеканал – «UA:Волинь». Філія Національної суспільної телерадіокомпанії України торік не отримувала коштів і, очевидно, не транслювала політичної реклами. Якщо ще у 2017-му волинська телекомпанія отримала за політрекламу понад 100 тисяч гривень, то у 2018 – нуль. 

Найімовірніше це пов’язано з тим, що наприкінці 2017-го правління ПАТ «НСТУ» прийняло рішення відмовитися від політичної реклами у позавиборчий період в усіх своїх загальнонаціональних та регіональних телерадіокомпаніях. Таке рішення обґрунтували тим, що «головне завдання суспільного мовника – служити громадянам країни, надаючи їм незалежну та корисну інформацію, заохочуючи критичне мислення».

ХТО АВТОРИТЕТ ДЛЯ ПАРТІЙ СЕРЕД ВОЛИНСЬКИХ ЗМІ

Всі партії підійшли до питання піару у волинських ЗМІ по-різному. Деякі обрали лише топові медіа регіону, інші зробили ставку на «районки», а треті віддали левову частку рекламного бюджету підконтрольним чи лояльним до партії ЗМІ. 

Три партії торік мали приблизно однаковий офіційний рекламний бюджет для волинських медіа. Це «УКРОП», ВО «Батьківщина» та Радикальна партія Олега Ляшка. Кожна з них заплатила за донесення своїх ідей до мешканців регіону близько 300 тисяч гривень. Дві партії – ВО «Свобода» та «Наш край» – офіційно не витрачалися на рекламу на Волині.

«УКРОП» віддав перевагу лояльним до себе ЗМІ, тобто ТРК «Аверс» та інформаційному агентству «Волинські новини». Саме їм дісталися дві третини всього регіонального рекламного бюджету партії. Чималі суми отримали газети «Волинь» та «Вісник+К». Ще 75 тисяч гривень розподілилися між десятком районних газет. 

«Батьківщина» свій рекламний бюджет для Волині більш урізноманітнила. Найбільше отримала обласна газета «Волинь» – майже 93 тисячі гривень. Близько 63 тисяч розподілилося між ТРК «Аверс» і «12 каналом». Інша половина рекламних витрат розподілилася між ще кількома обласними газетами, «районками» і електронними ЗМІ. Загалом «Батьківщина» замовляла рекламу у 25 із 29 медіа представлених у рейтингу. І це найбільш диверсифікований рекламний бюджет витрат.

Радикальна партія Олега Ляшка також зробила ставку на найбільші газети та телеканали краю, але не забули і про своїх виборців у районах. Більшу половину рекламного бюджету розділили ТРК «Аверс», «12 канал», газети «Волинь», «Вісник+К» та «Волинська газета». Решта коштів розійшлася в «районки» і онлайн-видання. 

Об’єднання «Самопоміч» майже 180 тисяч гривень свого рекламного бюджету на Волинь розділила між чотирма медіа: ТРК «Аверс», «12 каналом», інформаційним агентством «ВолиньPost» та онлайн-виданням «Волинь24». 

БПП «Солідарність» торік на Волині офіційно замовляла політичну рекламу лише у двох районних газет: «Слово правди» та «Селянське життя». На двох – близько 15 тисяч гривень. 

Партії «Свобода» та «Наш край» торік не вказали у своїх фінзвітах жодних витрат на політичну рекламу.

Нагадаємо, Центр журналістських розслідувань «Сила правди» проаналізував як у 2018 році витрачали кошти волинські осередки семи політичних партій, представлених в облраді. Волинський «УКРОП» торік зібрав 2,9 мільйона гривень пожертв, з яких майже половину змушений був повернути. Через політичні фінанси під суд потрапили троє депутатів. А волинська «Солідарність» рік провела на бюджетних дотаціях, витративши на свою діяльність понад 2,5 мільйона гривень коштів платників податків. «Батьківщина» та «Свобода» тим часом мають певні тіньові домовленості з бізнесменами, завдяки яким партії орендують офіси за супернизькими цінами або ж і взагалі безкоштовно. Радикальна партія Ляшка користується в Луцьку офісом, витрати на оренду якого не відобразила у фінзвіті. Також «радикали» не знають свого фаната, який пожертвував партії 148 тисяч гривень. 

Юрій ГОРБАЧ

Матеріал виготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy