Скільки Івахів, Палиця та інші мають платити за агітацію на волинських телеканалах

Скільки Івахів, Палиця та інші мають платити за агітацію на волинських телеканалах

Від 200 до 3500 гривень доведеться викласти політичним партіям та кандидатам у народні депутати за один показ хвилинного агітаційного ролика в прайм-таймі волинських телеканалів. Розцінки на трансляцію політичної реклами майже не змінилися з часу весняних президентських виборів.

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» проаналізував розцінки волинських телеканалів на розміщення в ефірі політичної реклами протягом парламентської передвиборчої кампанії.

Відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» засоби масової інформації зобов’язані не пізніше як за сто днів до дня виборів встановлювати розцінки вартості друкованої площі або ефірного часу на розміщення передвиборної агітації. 

Затверджені розцінки публікуються у ЗМІ і не можуть змінюватися протягом усієї передвиборної кампанії. Також ЗМІ заборонено надавати знижки окремим кандидатам на розміщення агітації, або ж приймати агітацію від одного кандидата і відмовляти іншому на тих же умовах. 

Перед початком передвиборної кампанії волинські телеканали «UA:Волинь», ТРК «Аверс» та «12 канал» затвердили свої розцінки на розміщення агітації. 

НАЙДОРОЖЧА АГІТАЦІЯ – НА «АВЕРСІ», НАЙДЕШЕВША – НА «UA:ВОЛИНЬ»

Усі три волинські телеканали по-різному оцінюють розміщення передвиборчої агітації. 

На ТРК «Аверс» розцінки різняться залежно від часу розміщення – найдорожче між 18.00 і 22.00 годинами. Секунда ефіру в цей період коштує 57 гривень. Із 22-ї години до півночі вартість секунди трансляції становить 46 гривень, із 7-ї ранку до 18 вечора – 28 гривень. Найдешевший ефірний час уночі – з півночі до 7-ї ранку – 12 грн/сек. 

На «12 каналі», окрім часу розміщення, розцінки диференціюють і за тривалістю роликів. За секунду показу ролика тривалістю до 45 секунд доведеться викласти від 12 до 50 гривень, секунда ролика тривалістю до 3 хвилин – від 6 до 40 гривень, довше 3 хвилин – від 4 до 30 гривень. 

Натомість, Волинська регіональна дирекція ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України» вирішила не розподіляти розцінки ані за часом розміщення, ані за тривалістю, а затвердити єдину ціну. Вартість секунди політичної реклами на «UA:Волинь» коштує 3 гривні 51 копійку. 

Розцінки на трансляцію агітації на волинських телеканалах майже не змінилися з часу весняних президентських виборів. Лише на «UA:Волинь» вартість секунди трансляції знизилася на 11 копійок.

Таким чином, найдорожче розміщення політичної реклами для партій та кандидатів у нардепи – на ТРК «Аверс». У вечірньому прайм-таймі вартість одного показу хвилинного ролика тут вартує 3420 гривень. Той самий ролик на «12 каналі» – 2400 гривень, а на UA:Волинь – 210,6 гривень.

ХТО ВЖЕ ЗАСВІТИВСЯ: РЕКЛАМНІ ІНТЕРВ’Ю НА «СВОЇХ» КАНАЛАХ НА ЧВЕРТЬ МІЛЬЙОНА ГРИВЕНЬ

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» переглянув кілька вечірніх ефірів волинських телеканалів. 3-го липня в ефірі «12 каналу» з 21.00 до 21.34 години транслювалося інтерв’ю із чинним народним депутатом, кандидатом в народні депутати в одномандатному виборчому окрузі №21 з центром у Ковелі Степаном Івахівим

Інтерв’ю транслювалося в програмі «Актуально» і було марковане як агітація на початку і по завершенню програми. Пізніше запис інтерв’ю, щоправда уже без відповідного маркування, з’явився на сторінці «12 каналу» у «Facebook», в «YouTube», а також як новина на сайті.

За розцінками «12 каналу» на трансляцію політичної реклами, кандидат у народні депутати Степан Івахів мав би заплатити зі свого виборчого фонду за трансляцію цього інтерв’ю щонайменше 61 тисячу 200 гривень. Відповідні видатки мають бути відображені у фінансовому звіті про використання коштів виборчого фонду кандидата, який має бути оприлюднений напередодні та після дня голосування. 

Разом з тим, «12 канал» пов’язують саме із нардепом Степаном Івахівим та його бізнесовим оточенням. За даними аналітичної системи «YouControl», офіційно засновником і кінцевим бенефіціарним власником «12 каналу» є івано-франківець Юрій Романко, а директором – лучанин Павло Самолюк. Водночас, Павло Самолюк також є директором благодійної фонду Степана Івахіва «Патріоти Волині». 

Як пише «Телекритика», торік у грудні Національна рада з питань телебачення і радіомовлення видала ліцензію «12 каналу» на супутникове мовлення. На засіданні член Нацради Олег Черниш запитав про зв’язок мовника з Івахівим. Представниця телеканалу не відповіла конкретно: «WOG (частина фінансово-промислової групи «Континінум» – ред.) є нашим рекламодавцем. Вони наші клієнти і ніяк не пов’язані з нами».

У щоденних випусках новин на ТРК «Аверс» в програмі «На часі» протягом перших днів липня періодично з’являються сюжети з ознаками джинси (немаркована, прихована реклама, – ред.) на користь кандидата у народні депутати у 22 виборчому окрузі (м. Луцьк), голови Волинської обласної ради Ігоря Палиці

Наприклад, у випуску новин за третє липня є сюжет про відкритий чемпіонат з паркового волейболу. Протягом сюжету в кадр потрапляють банери із зображеннями логотипу Фонду Ігоря Палиці «Тільки разом», а учасниця змагань дякує іменному фонду політика за організацію змагань. Також в сюжеті присутній коментар представника фонду Дмитра Піддубного, наголошено, що учасники змагань отримали нагороди та подарунки від фонду «Тільки разом».

А у випуску новин «На часі» за перше липня є сюжет про міжнародні змагання зі спортивної ходьби «Луцька десятка», в якому демонструються коментарі заступника голови Волинської обласної ради Романа Карпюка та представника Фонду Ігоря Палиці «Тільки разом» Дмитра Піддубного на фоні банера з логотипом фонду політика. В сюжеті наголошується про підтримку змагань фондом «Тільки разом».  

А 4-го липня в прайм-таймі з 19:15 до 20:15 години на ТРК «Аверс» відбулося велике інтерв’ю з кандидатом в нардепи Ігорем Палицею. Політик розповів про своє бачення вирішення проблем регіону та держави в цілому, також йому ставили запитання, які йому залишили користувачі соцмережі «Facebook». 

Інтерв’ю транслювалося в програмі «На часі. Вибори» без позначки «Агітація» і тривало 63 хвилини. За розцінками ТРК «Аверс» на трансляцію політичної реклами, кандидат у народні депутати Ігор Палиця мав би заплатити зі свого виборчого фонду за трансляцію цього інтерв’ю щонайменше 215 тисяч 460 гривень. Відповідні видатки мають бути відображені у фінансовому звіті про використання коштів виборчого фонду кандидата, який має бути оприлюднений напередодні та після дня голосування.

Згодом інтерв’ю в текстовому форматі з позначкою у вигляді зірочки з’явилося на сайті інформаційного агентства «Волинські новини». 

Разом з тим, ТРК «Аверс» з 2017 року пов’язують саме із головою облради Ігорем Палицею. Два роки тому у структурі власності телеканалу відбулися зміни: замість ВАТ «Корпорація «Аверс» (її власник і президент – луцький медіабізнесмен Олег Величко), власником телерадіокомпанії зі статутним фондом 2000 грн. стала київська фірма «Либідь сервіс» зі статутним фондом 1000 грн.

Компанія була зареєстрована за півроку до купівлі каналу і належить порівну чотирьом особам: Людмилі Осикіній з Київської області (старший партнер юридично-конслатингової компанії Law Business Consulting і член правління ПАТ «Київгума», яке пов’язують з Ігорем Коломойським і Геннадієм Боголюбовим); Тетяні Лисак з Києва (адвокатка, старша юристка Law Business Consulting); Олександру Луцаці (командир підрозділу ГФ «Варта порядку») та Володимиру Коробку (представник громадського формування «Варта порядку») з Луцька. Вони й зазначені відтепер як кінцеві бенефіціари ТРК «Аверс». Невдовзі після зміни власності телеканал переїхав у приміщення ПАТ «Енко» на вулиці Електроапаратній, 3 у Луцьку, бенефіціарними власниками якого є дружина Ігоря Палиці Оксана Палиця та батько Петро Палиця.

Як пише «Детектор медіа», під час засідання з переоформлення ліцензії телеканалу члени Нацради з питань телебачення і радіомовлення поцікавилися в представника телеканалу про нових власників. Представник ТРК «Аверс» повідомив, що «Либідь сервіс» – це «нова юридична особа, створена для інвестування в бізнес». На запитання про кінцевих бенефіціарів він відповів, що вони «юристи і бізнесмени, не політики».

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» поставив питання Ігорю Палиці щодо його впливу на редакційну політику каналу, оплату агітаційного інтерв’ю та його можливий зв’язок із офіційними власниками телеканалу. Однак, ведуча ТРК «Аверс» так і не озвучила цих питань в ефірі.

Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» всі витрати партії чи кандидата в народні депутати повинні здійснюватися лише з виборчого фонду і спеціальних рахунків і повинні бути відображені у фінансовому звіті. 

Відзначимо, що протягом всього 2018 року волинські ЗМІ офіційно отримали від семи основних політичних партій 1,09 мільйона гривень за політичну рекламу.

Юрій ГОРБАЧ

Матеріал виготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy