Про що маніпулювали у волинських медіа: дайджест INFOCRIME Lutsk (24-28 травня)

Про що маніпулювали у волинських медіа: дайджест INFOCRIME Lutsk (24-28 травня)

Тижневий моніторинг проєкту INFOCRIME Луцьк показав, що в інфопросторі Волині було 47 маніпуляцій.

Знову найбільше маніпулювали на тему місцевої влади — 32% від усіх маніпулятивних новин. Інші теми, на які маніпулювали волинські медіа: бізнес (19%), державна політика (17%), народні депутати (11%), соціальна тематика (10%), коронавірус (5%), здоров’я (2%), екологія (2%), наука (2%).

За інформацією “Сили правди” у період з 24 по 28 травня експерти INFOCRIME проаналізували 1696 матеріалів на сторінках 10 інтернет-видань, 2 телеканалів та 8 акаунтах представників влади та політиків у Fасebook. Фактчекери досліджували всі публікації, що вийшли у період моніторингу.

Маніпуляції були різні. Наприклад, коли назва заголовку взагалі не відповідала змісту тексту, або коли оцінка, судження подавались, як факт. Крім маніпулятивних заголовків зустрічались і маніпуляції у текстах. Не обійшлося без матеріалів з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами. Фейків у період моніторингу не було виявлено.

Такий висновок моніторингу місцевих медіа, який провели експерти в рамках проекту INFOCRIME, що реалізується за підтримки британської фундації Thompson Reuters та в партнерстві з Інститутом масової інформації.*

Нерадіаційна чорниця 

Експерти INFOCRIME зафіксували навіть маніпуляції у медіа на тему ягід. Наприклад, у тексті на сайті Волинь24 із заголовком «Чому не можна купувати ягоди на стихійному ринку». У тексті новини йдеться про те, що «північні ділянки Київської, Житомирської, Рівненської та Волинської областей найбільш забруднені. В середньому, рівень забрудненості чорниці перевищує в 100 разів та більш». Також у новині пишуть, що в повітрі піднялась величезна кількість радіонуклідів, які розлітались на широку відстань і осідали на поверхні.

Однак немає посилань на жодне дослідження, яке доводить, що у волинській чорниці рівень забрудненості перевищує в 100 разів та більше. Є лише посилання на слова фізика та радіолога Віталія Шевчука. Проте стверджувати за забруднену чорницю у Волинській області без додаткових доказів та фактів  —  неправильно.

У коментарі для проекту INFOCRIME Lutsk завідувач радіологічного відділу Волинської державної лабораторії харчових продуктів та захисту прав споживачів Василь Проць зазначив, що дослідження за минулий рік показали відсутність перевищення забруднень у чорницях на Волині.

«У нас на Волині навіть чорниця йде за кордон. Дослідження ми проводимо тут, тільки так можна дослідити. Ми постійно робимо перевірки. Минулого року дослідження чорниці показали, що все в нормі. Навіть у цьому місяці (травні — авт.) робили дослідження чорниці. У нормі все», — сказав завідувач радіологічного відділу Василь Проць.

Маніпуляції у медіа: хибні заголовки і упередження замість фактів

Маніпулятивним є заголовок на сайті «Під прицілом» — «У МОЗ розповіли про непередбачувані наслідки від вакцини AstraZeneca (перелік)». Втім, в самому тексті новини подається перелік можливих побічних ефектів від вакцинації, і вони не є непередбачуваними. Про них попереджають і перед вакцинацією.

Маніпулятивне узагальнення є на сайті «Волинь24» в заголовку — «На заправках в Україні зникне бензин А-95». Однак мова йде не про всі заправки у країні. Далі у тексті уточнюють, що ця марка бензину може зникнути лише на частині заправних станцій.

У журналістиці факти мають бути відокремленими від коментарів та відповідати дійсності. Поширеною маніпуляцією у деяких медіа є оцінка, судження, що подається як факт.  Зокрема, на сайті «ВолиньUA» у заголовку «На Волині загинули до 50% бджіл» є маніпуляція. Джерелом інформації є текст з депутатського запиту Олександра Пирожика, який не повідомляє, звідки взяті дані. У новині йдеться про те, що на Волині загинуло 50% бджіл у пасічників. Незрозуміло, звідки ця статистика. У кожного пасічника може бути різна ситуація через загибель бджіл після зимівлі, а автор заяви не посилається на якісь конкретні підрахунки.

Телеканал «Аверс» опублікував ефір із головою Асоціації фермерів і приватних землевласників Волині Русланом Хомичем, де ведуча, по суті, допомагає спікеру нав’язувати твердження, що «в українців відбирають землю». При цьому у програмі немає жодних спроб навести альтернативну думку, критично оцінити слова Хомича чи розповісти про позитивні аспекти земельної реформи чи дотичних до неї питань.

Ще одну маніпуляцію, присвячену земельній реформі, допустило видання «Волинь24». У заголовку вони вживають маніпулятивне узагальнення: «Зеленський віддав землю ОТГ», проте йдеться лише про підписання президентом закону №2194 про передачу частини земель у комунальну власність. Процедура прийняття законів значно ширша, ніж підписання їх президентом, тому ця передача — не лише його заслуга.

Телеканал «Аверс» у своєму сюжеті висвітлює як факт те, що біля Луцька відбувалися «археологічні розкопки без дозвільних документів» і звинувачує поліцію у тому, що там  «закривають очі» на порушення. При цьому журналісти приймають як факт думку про те, що для таких робіт потрібні додаткові дозволи та ігнорують альтернативні пояснення ситуації.

Матеріали  із ознаками замовності

Більша частина маніпуляцій (майже 65%), які були виявлені у волинських медіа за робочий тиждень, — це матеріали із ознаками замовності, тобто спроба видати за журналістський матеріал приховану рекламу. Такі матеріали часто замовляють політики та бізнес, а у медіа їх маскують під об’єктивні та неупереджені.

Під журналістські матеріали ховали компліментарні матеріали про нардепів Ігоря ГузяІрину Констанкевич, Вячеслава Рубльова, Ігоря Палицю та фонд Палиці «Тільки разом», місцевих депутатів Анатолія ВітіваТараса ШкітераАллу Надточій, Тетяну Павлову-Багрійчук. А ще таким чином «піарили» міського голову Луцька Ігоря Поліщука, Луцьку міську раду, Підгайцівську сільську раду, Волинську ОДА, проект «Велике будівництво», партії «За майбутнє», ВО «Свобода», будівельну компанію «Інвестор» та мережу заправок WOG.

Наприклад, видання Insider media підготувало матеріал про те, «чим багате комунальне підприємство Підгайцівської ОТГ». Автори хвалять матеріально технічну базу підприємства без критичної оцінки. Також тут немає пояснення, чому ця інформація є суспільно важливою.

Телеканал «Аверс» лише на підставі поста нардепа Ігоря Палиці у Facebook підготував сюжет про ініціативи партії «За майбутнє» для «підтримки української молоді». Журналісти беруть на віру маніпулятивне твердження Палиці про те, що «37% молодих українців ледве виживають» і загалом просто транслюють наратив політика без критичної оцінки.

Видання «Перший» розмістило іміджеве інтерв’ю депутатки та заступниці керівника виконавчого апарату Луцької районної ради Тетяни Павлової-Багрійчук від прес-служби райради. Матеріал містить чимало компліментарних епітетів, наприклад «жінка із сильним характером та менеджерськими здібностями». Також твердять, що «пані Тетяна, як і голова райради Олександр Омельчук, руйнує стереотипи сучасного уявлення про чиновників». Такий бекграунд підштовхує читачів до завідомо позитивної оцінки діяльності депутатки, що припустимо для прес-служби райради, проте не відповідає журналістським стандартам.

Висновок: Журналістам треба уважніше вивчати інформацію, яку вони планують оприлюднити. Перевірка фактів, або ж уточнення у справжніх експертів по телефону допоможе уникати поширення маніпуляцій. Якщо журналіст не впевнений в отриманій ним інформації, то це знак, що треба перевіряти й з’ясовувати далі. Також варто уникати спокуси видати свою власну оцінку ситуації або думку одно із учасників конфлікту за істину чи підміняти факти.

Мая Голуб, Антон Бугайчук, проєкт INFOCRIME Луцьк

*До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Волинь.UA, Конкурент, Перший, Під прицілом, Буг, Insider Media), двох телеканалів – 12 канал і ТРК «Аверс», сторінки у Facebook Луцького міського голови Ігоря Поліщука, Голови Волинської ОДА Юрія Погуляйка, голови Волинської облради Григорія Недопада, Ковельського міського голови Ігоря Чайки, політика Ігоря Палиці, Ігоря Гузя, Миколи Яручика, Івана Мирки.

 Період моніторингу – 24-28 травня 2021  рокуНаша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimelutsk 

“Проєкт ГО “Інститут масової інформації” фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії”

Мая Голуб