Персональні виборчі «гаманці» волинських кандидатів в депутати: як витратили чверть мільйона гривень

Персональні виборчі «гаманці» волинських кандидатів в депутати: як витратили чверть мільйона гривень

На місцевих виборах 2020 року на Волині 16 кандидатів в депутати рад різних рівнів відкривали окремі від партій виборчі фонди. На свої кампанії вони витратили понад 228 тисяч гривень. Найбільше – висуванці Аграрної партії України.

«Сила правди» проаналізувала офіційні витрати з персональних виборчих фондів кандидатів в обласну, чотири районні та 11 міських рад і розбиралася, хто й для чого їх створював.

Місцеві вибори 2020-го відбувалися в умовах нового Виборчого кодексу і за кілька тижнів після укрупнення районів. Виборчі фонди для фінансування кампаній відкривали як партії так і окремі кандидати в депутати. Дехто з кандидатів поєднував фінансування двох кампаній: на міського голову і депутатську. Виборчі комісії різних рівнів надали журналістам «Сили правди» звіти про надходження і використання коштів виборчих фондів 16 кандидатів в депутати.

Персональні виборчі фонди створили чотири висуванці партії «Слуга народу», по три від «Європейської Солідарності», Об’єднання «Самопоміч», Аграрної партії України та «Опозиційної платформи – За життя», по одному кандидату від партії «Разом сила».

За даними, які надали «Силі правди» у ТВК, 16 кандидатів в депутати на Волині відкривали персональні, відмінні від партійних, виборчі фонди

Окремо фінансували свою депутатську кампанію 13 кандидатів, ще троє, створивши власні виборчі фонди, не використовували їх і подали звіти з нулями. Це висуванець партії «Разом сила» на виборах до Ківерцівської міської ради Ігор Роганов, представник «Самопомочі» на виборах до Нововолинської міськради Борис Бабійчук і «слуга народу» Тетяна Воробей, яка балотувалась до Ковельської міськради.

Загалом кандидати в депутати, які відкривали окремі від партій виборчі фонди, витратили на свої кампанії 228 тисяч 82 гривні.

Витрати на виборчі кампанії із персональних фондів кандидатів в депутати

Вибори до Волинської облради: чотири кандидатські фонди на майже 120 тисяч

На виборах до Волинської обласної ради виборчі фонди створювали не тільки партії, а й четверо кандидатів: висуванець «Опозиційної платформи – За життя» Олег ЧикидаІван Мирка з «ЄС», Андрій Розтока та Володимир Линчук від Аграрної партії України. Лише один кандидат подав і проміжний, і остаточний фінансові звіти. Це Олег Чикида з ОПЗЖ. Троє інших відзвітувались лише за половину кампанії.

Олег Чикида — ексголова Волинської облорганізації політичної партії «Опозиційна платформа — За життя». Згідно звіту, на його накопичувальний рахунок надійшло 59 тисяч 365 гривень. Усі кошти задекларував як власні.

З них 33 тисячі 700 гривень витратив на виготовлення друкованої агітації. 16 тисяч гривень пішло на транспортні послуги, 9 тисяч 60 гривень — на різні інші агітаційні заходи. Всі кошти не використав, загальна сума витрат з виборчого фонду сягнула 58 тисяч 760 гривень. Це на 20 тисяч менше, ніж, згідно звіту, витратила на кампанію очолювана Олегом Чикидою «Опозиційна платформа — За життя» — 78 тисяч гривень. На запитання про причину відкриття паралельних виборчих фондів Олег Чикида сказав наступне:

«Все відбулося в межах чинного законодавства. Без коментарів!»

Ще троє кандидатів в депутати Волинської обласної ради подали проміжні фінансові звіти, але не подали остаточних.

Серед них – висуванець Аграрної партії України Андрій Розтока. Його виборчий фонд за період з 30 вересня по 14 жовтня склав 31 тисячу 190 грн. Від самого кандидата на рахунок фонду надійшло 27 тисяч 190 гривень, ще 4 тисячі – це добровільні внески фізичних осіб. Понад 61,5% цієї суми (19,2 тисячі гривень) Андрій Розтока використав на зовнішню рекламу. На друковану агітацію пішло 11 тисяч 990 гривень. Таким чином кандидат до копійки вичерпав можливості свого виборчого фонду.

«Сила правди» нарахувала три білборди, де у вихідних даних було зазначено замовником Андрія Розтоку. Один – загальнопартійний, два інші – з агітацією за кандидата.

Андрій Розтока стверджує, що подавав остаточний звіт про фінансування виборчої кампанії до комісії, а окремий фонд, каже, відкривав, бо так простіше.

«Звичайно подавав фінансовий звіт: проміжний за 7 днів до дня голосування і фактичний за декілька днів після дня голосування. Законодавство дещо ускладнило відкриття фондів для партій, натомість для кандидатів було менше мороки»

Його однопариієць Володимир Линчук у проміжному фінансовому звіті за період з 6 по 17 жовтня вказав 3 тисячі 714 гривень надходжень. Усе це власні кошти кандидата. Вони пішли на виготовлення друкованої агітації. Разом з тим у розшифровці до звіту кандидат не вказав кому оплатив ці послуги.

Кандидат від «Європейської Солідарності» Іван Мирка створив окремий виборчий фонд і «закинув» туди 27 тисяч 722 гривні. Майже половину суми – 13 тисяч 700 гривень – витратив на агітацію в інтернеті, 7 тисяч – на оплату площ в друкованих ЗМІ, 2 тисячі 375 гривень вклав у виготовлення друкованої агітації. Загалом Іван Мирка витратив на кампанію 25 тисяч 75 гривень.

Із 25 вересня по 25 жовтня у соціальних мережах 10 разів ставились на рекламу оголошення зі сторінки Івана Мирки

Кандидат переконує, що подавав до ТВК і проміжний, і остаточний фінзвіти, але серед наданих головою комісії Іваном Лазорком «Силі правди» копій фінансових документів його немає.

«Я хотів чимнайшвидше розпочати виборчу кампанію. Відповідно, швидко провести всі оплати. Рекламу у фб через свою сторінку і швидкий та вчасний друк флаєрів було визначальним у тому, що я відкрив власний фонд. А також оплата місця в газеті районній поки воно було ще. До того ж я мав досвід і для мене це просто», – прокоментував Мирка.

агітація газета Іван Мирка Європейська солідарність
Немаркована агітація кандидата в газеті «Горохівський вісник» за 15 жовтня

Натомість координаторка Громадянської мережі ОПОРА на Волині Катерина Шарпата каже, що жодної різниці у процедурі відкриття виборчого фонду партії і кандидата немає. Щоправда, нема і обмежень для фінансування.

«Відповідно до норм Виборчого кодексу, процедура відкриття і формування виборчого фонду політичної партії та окремого кандидата є ідентичною і абсолютно нічим не відрізняється. Виборчий кодекс дає можливість вибору суб’єктам виборчого процесу відкривати виборчий фонд чи не відкривати взагалі (за умови відсутності тих форм агітації, які передбачають фінансування), відкривати виборчий фонд від імені організації партії, яка висувала кандидата, чи від імені самого кандидата у депутати, кандидата на посаду голови, витрачати кошти з виборчого фонду чи не витрачати. І організація партії, і кандидат у депутати, і кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови відкривають накопичувальний та поточний рахунки виборчого фонду в банку за власним вибором у межах відповідного виборчого округу або на території відповідного села, селища, міста чи району. І організація партії, і кандидат визначають розпорядників коштів своїх виборчих фондів. Відповідно, розпорядники фондів і партії, і кандидата зобов’язані у визначений строк подавати проміжний та остаточний фінансові звіти про використання коштів з рахунків виборчих фондів», – зазначає Катерина Шарпата.

На виборах у райради відзвітувався лише один кандидат

Кандидати, які балотувались до Ковельської, Володимир-Волинської та Камінь-Каширської районних рад у списках партій, своїх окремих виборчих фондів не створювали і, відповідно, не звітували про надходження і витрати під час кампанії.

На виборах до Луцької районної ради власний виборчий фонд утворив, принаймні, один кандидат. Це висуванець «Європейської Солідарності» Олександр Новак. В поданому до ТВК остаточному фінзвіті він вказав 2 тисячі 300 гривень надходжень. Це власні кошти кандидата. Витратив не всі – 2 тисячі 171 гривню. Якщо вірити звіту, за ці гроші надрукував 5 тисяч листівок.

11 міських рад і 11 персональних виборчих фондів

Жоден кандидат в депутати Луцької, Камінь-Каширської, Любомльської, Устилузької, Берестечківської міськрад не відкривав окремого від політсили, яка його висунула, виборчого фонду.

До Горохівської міської ТВК звіти про надходження і використання коштів виборчого фонду подали троє кандидатів. Тетяна Баландін від партії «Слуга народу», Тарас Щерблюк від Аграрної партії України та перший номер у списку «Самопомочі» Тетяна Янюк. Загалом вони задекларували 49 тисяч 632 гривні витрат на виборчу кампанію.

Ексголова Горохівської райради, висуванець Аграрної партії України Тарас Щерблюк вказав у своєму звіті 41 тисячу 296 гривень витрат на виготовлення листівок, плакатів і друкованих видань. Разом з тим транзакції свідчать, що ці кошти пішли на рахунок газети «Горохівський вісник», де, зрештою рекламувався кандидат і його партія.

«Слуга народу» Тетяна Баландін витратила на виборах усього 3 тисячі 536 гривень. Усі пішли на оплату друкованої площі в тій же районці «Горохівський вісник».

Перший номер у списку «Самопомочі» Тетяна Янюк повідомила Горохівську міську ТВК, що під час кампанії витратила 4 тисячі 800 гривень на друковану агітацію.

До Ківерцівської міської ТВК надійшов один звіт від Ігоря Роганова з партії «Разом сила». Щоправда, в кожній графі документа — нулі.

До Ковельської міської ТВК надійшло три звіти про надходження і використання коштів виборчих фондів від кандидатів в депутати Ковельської міськради. Два з них — від «слуг народу» і один — від висуванця ЄС Віталія Власова. Останній витратив на кампанію 17 тисяч 87 гривень власних коштів.

На послуги, пов’язані з проведенням виборчої кампанії (транспортні, бухгалтерські тощо), у політика пішло 4 тисячі 886 гривень 64 копійки, на виготовлення друкованої агітації – 12 тисяч 200 гривень. Насправді Віталій Власов часто рекламувався в районці «Вісті Ковельщини» і на сайті «Район Ковель», але про це у фінансову звіті не згадав.

Депутатом Ковельської міськради Власов не став, набравши 65 голосів. Пройшов у Ковельську районну.

Тетяна Воробей від «Слуги народу» відкрила фонд, але офіційно коштів на кампанію не витрачала. В Ковельську міськраду не пройшла, натомість теж стала депутаткою районної.

Її партійна колега Наталія Оксенюк відкрила виборчий фонд і внесла туди 1400 гривень. З них використала лише 1260 гривень на виготовлення постера.

На виборах у Володимир-Волинську міськраду свої фонди створювали Сергій Барщевський, який цього разу йшов від «Слуги народу» і скандальний депутат-розбишака Руслан Мороз з «Опозиційної платформи — За життя».

Останній витратив на виготовлення друкованих матеріалів 2 тисячі гривень. А його конкурент Сергій Барщевський вклав у кампанію у 18 разів більше — 36 тисяч 192 гривні. Майже все (34 тисячі 780 гривень) пішло на виготовлення друкованої агітації. Ще 1 тисячу 50 гривень Барщевський заплатив газеті «Слово правди» за публікацію про кандидатку в міські депутати Світлану Федонюк. Схоже, він фінансував не лише свою виборчу кампанію, а й всіх, хто разом з ним балотувався до Володимир-Волинської міської ради від «Слуги народу».

агітація газета Світлана Федонюк

На виборах депутатів Нововолинської міської ради окремий від політсили виборчий фонд створив висуванець «Самопомочі» Борис Бабійчук, але, схоже, згодом вирішив не витрачатись на кампанію і показав у звіті нулі.

Кандидат в депутати від цієї ж політсили у Рожищі Олександр Кучірка вклав у кампанію 1000 гривень. Кошти використав на розміщення агітації в інтернеті. Йдеться про рекламу на сайті «Район. Рожище».

Окрім кандидатів, які одразу балотувалися в кілька рад, подвійне фінансування з одного виборчого фонду практикували кандидати на посади очільників громад. Адже вони також у переважній більшості випадків йшли на вибори ще й у списках партій.

Нагадаємо, раніше «Сила правди» проаналізувала виборчі фінансові звіти і порахувала скільки офіційно коштували партіям вибори до Волинської обласної радиЛуцької міської ради, а також виборчі кампанії кандидатів в мери ЛуцькаКовеля. Загалом виборчі кампанії до основних рад кандидатам і партіям на Волині офіційно обійшлися у 13,68 мільйона гривень.

 

Оксана Петрук