На карантині: маршрутки та автобуси західної України

На карантині: маршрутки та автобуси західної України

Маршрутки та автобуси виходять з карантину. Від 22 травня уряд дозволив міські, приміські, внутрішньообласні та міжнародні пасажирські автоперевезення, тоді як рух між областями   від 1 червня. 

Проте не всі регіони змогли запустити пасажирські автоперевезення у ці дати. Все залежить від епідемічної ситуації. 

Як перевізники західної України пережили карантин та чого вони очікують від держави далі   про це ми поговорили з місцевими перевізниками.

Невизначеність політики на практиці

Задля підтримки бізнесу, зокрема і перевізників, в умовах карантину уряд передбачив  різні податкові послаблення та програми підтримки. Наприклад, фізичні особи-підприємці можуть не сплачувати єдиний соціальний внесок за березень-травень 2020 року. 

У березні фізичних та юридичних осіб звільнили від плати за землю та податку на нерухоме майно. Таке послаблення діяло лише один місяць, адже через це місцеві бюджети суттєво недоотримують грошей. Водночас, волинський перевізник Тетяна Мохнюк зазначає, що податок на землю сплачувала щомісяця, незважаючи на звільнення від сплати. Хоча зараз вже коштів у неї на це немає. Пані Тетяна працює як фізична особа-підприємець та наймає 13 водіїв. Вони виконують маршрути всередині Волинської області та міжобласні, до Рівного. 

Вона наголошує на невизначеності та відсутності чіткості у комунікації влади щодо вищезгаданих податкових послаблень. 

Обіцяють звільнити від сплати єдиного соціального внеску за місяці карантину. Але як буде насправді, ми не знаємо. Також можна отримати допомогу по частковому безробіттю в Центрі зайнятості. Проте постанови уряд постійно змінює, доповнює. Підприємцю важко зорієнтуватись”, додає пані Тетяна. 

Пасажирські перевезення важливі для інших індустрій

Більше 90 відсотків пасажироперевезень здійснює саме автотранспорт, насамперед муніципальний. Водночас, у розрізі прибутку важливішу роль відіграють вантажні перевезення. Вони у 2018 році принесли 104,6 млрд грн прибутку, тоді як пасажирські перевезення   лише 9,3 млрд.  Проте завдяки останнім люди можуть пересуватися, зокрема і працівники.  Це особливо важливо для таких секторів: гірнично-металургійний комплекс, агро, машинобудування, енергетика, торгівля. Мобільність споживачів, натомість, є важливою для туризму, готельно-ресторанного бізнесу, роздрібної торгівлі. 

Відправити у відпустку чи простій

Окрім податкових послаблень, перевізники можуть звернутися за допомогою із виплатою зарплат водіям та іншим працівникам. Держава за рахунок Фонду соціального страхування на випадок безробіття компенсовує дві третини окладу, але не більше мінімальної зарплати. 

Водночас, самі підприємці на час простою під час карантину мають сплачувати не менше двох третіх окладу.

На час карантину деякі перевізники відправили водіїв у відпустки за власний рахунок як волинський перевізник пані Тетяна, про яку мова йшла вище. Цей варіант можливий за згоди працівника. Інші відправляли у відпустки зі збереженням зарплати, як-от закарпатський перевізник Володимир Козун, керівник акціонерного товариства “Ужгородське автотранспортне підприємство 12107”. Він здійснює внутрішньообласні пасажирські автомобільні перевезення по Закарпатській області. До карантину виконував і рейси до словацького Кошице та чеської Праги. 

У квітні ми були в оплачуваних відпустках. У травні   вийшли на роботу і частину робітників подаємо на програму компенсації від центру зайнятості на час простою. Якщо рішення буде позитивним, з нами укладуть угоду”,   зазначає пан Володимир. 

Він також думає про участь у нещодавно оголошеній кредитній програмі “Нові гроші”. “Українські підприємці зможуть отримати кредити фактично під 0 відсотків. Для цього держава гарантує 80 відсотків тіла кредиту перед банком”,   пояснює прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Проте її ще має затвердити парламент. 

Перевезення під час карантину

Деякі перевізники змогли продовжити роботу під час карантину за рахунок спеціальних перевезень. “Ми задіяли водіїв із пасажирських маршрутів до спеціальних перевезень робітників на завод Fujikura”,   зазначає львівський перевізник Ігор Копко. До карантину він здійснював міжміські пасажирські перевезення в межах Львівської області на Яворівському напрямку, а також туристичні поїздки закордон.  

Чи вже можна подорожувати західними областями

Щоб послабити карантин, область має відповідати всім трьом наступним ознакам:

  • менше 12 нових випадків COVID-19 за останні сім днів на 100 тисяч населення
  • менше половини ліжок у закладах охорони здоров’я зайняті пацієнтами з коронавірусом
  • протестовано методом полімеразної ланцюгової реакції та імуноферментного аналізу більше 12 осіб на 100 тисяч населення протягом останніх семи днів.

При цьому водій не має впускати більше людей, ніж місць для сидіння. А якщо це перевезення до регіону, де карантин не послабили, зайнятими може бути лише половина місць. Водії та пасажири мають дотримуватись протипідемічних заходів, а саме:

  • усі працівники проходять температурний скринінг перед початком роботи
  • відстань між водієм та пасажирами   не менше одного метру
  • члени екіпажу та пасажири   в масках або респіраторах
  • перед кожним рейсом проводиться дезінфекція транспортного засобу.

Усі перевізники, з якими ми спілкувались, зазначили, що дотримуються цих заходів і реалізовують їх за власний кошт. Фінансове навантаження є різним. Наприклад, пані Тетяна, волинський перевізник, це сильно б’є по кишені: “Баночка антисептику – це 150 гривень, маска – це 10 гривень, а водію її треба змінювати кожні три години”. 

По підрахунках пана Ігоря із Львівщини йому такі заходи обходяться приблизно в один відсоток від прибутку. Але вони створюють додаткові складнощі: “До прикладу, ми задіюємо окремих людей, щоб помити та продезінфікувати транспортні засоби. Це займає час”.

Тільки 1 червня відновили автобусні сполучення між містами та областями на Закарпатті та Волині за винятком Ковельського району, міста Ковеля та селища Олика. Пізніше, 4 червня, відмінили пасажирські перевезення у місті Володимир-Волинський та Володимир-Волинському районі Волинської області через високий рівень захворюваності. 

На Львівщині карантин вкотре продовжили, цього разу до 12 червня, оскільки тут  близько 16 нових випадків коронавірусу. Відповідно про запуск громадського транспорту поки що не йдеться. Станом на 9 червня показник інцидентності у Львівській області продовжує перевищувати норму в 12 осіб на 100 тисяч населення. Тому послаблення в найближчі сім днів очікувати не варто.

Чого очікувати далі

Відкритим залишається питання, як карантин позначиться на пасажирських автомобільних перевезеннях. Обмеження громадського транспорту вже привели до скорочення пасажирообігу в 2020 році на 34,5 відсотки порівняно із січнем-квітнем 2019.

Проте кількість пасажирів постійно зменшувалась ще задовго до коронавірусу.  Наприклад, у 2019 році у Львівській області перевезли майже 124 тисячі пасажирів, на Волині   понад 61 тисячу, а на Закарпатті   33 тисячі. Це у 1,5-2 рази менше, ніж у 2008. Єдиний виняток   незначний ріст кількості пасажирів на Закарпатті із 29,5 тисяч у 2018 році до 33,4 тисяч у 2019. Проте рівень падіння у цих областях нижчий, ніж по всій Україні, де в 2019 році перевезли 1,8 мільйонів пасажирів, що в 2,4 рази менше, ніж в 2008.

Причиною падіння пасажирських перевезень стали дешевші альтернативні засоби пересування та низька якість доріг, за оцінкою уряду. Поширення невеликих перевізників, які не платять податків, може поглибити таке падіння після карантину. Про роботу таких автобусів говорили й учасники протестів у середині травня, які вимагали скасувати заборону на внутрішні та міжнародні пасажирські перевезення.

Люди їдуть хто як вже звик. У тому числі більш активними стали нелегальні перевізники, поки ми стояли”,   із сумом говорить пані Тетяна із Волині, де вже дозволені перевезення за винятком кількох населених пунктів.

Карантин дозволяв пасажирські перевезення до 10 осіб у період між 17 та 25 березня. Пізніше уряд цю норму скасував. Водночас, можна пересуватися легковим автомобілем, що дозволяє працювати таким сервісам як blablacar

У програмі стимулювання економіки для подолання наслідків COVID-19 уряд пропонує посилити підтримку пасажирських перевізників за рахунок зниження податкового тиску, тиску зобов’язань по орендних та лізингових платежах, а також фінансової підтримки. 

Податкові послаблення та фінансова підтримка уже доступні. Про них йшлося вище. Хоча не всі розуміють та знають про ці ініціативи та як ними скористатися. Виправити ситуацію може чітка та ефективна комунікація. 

Водночас, ті перевізники, які мають договори оренди, позитивно дивляться на ідею полегшення тиску по орендних та лізингових платежах. Розробка та впровадження такого механізму полегшить їхній вихід із карантину.

Руслан МІНІЧ, журналіст Центру спільних дій