Джинса, маніпуляції і відсутність фейків: дайджест INFOCRIME Lutsk

Джинса, маніпуляції і відсутність фейків: дайджест INFOCRIME Lutsk

Передостанній дайджест літа став багатим на маніпуляції. У заголовках деякі медіа публікували перебільшення або ж неточну інформацію. Були матеріали з ознаками замовності не лише про політиків, але і комерційна джинса.

За інформацією “Сили правди” загалом у моніторинговий період фактчекери виявили 70 текстів з маніпуляціями. Фейків за цей період моніторингу не було.

Такі дані були отримані в результаті щотижневого моніторингу  інформаційного простору командою проєкту Infocrime Lutsk за підтримки британського фонду Thompson Reuters, у партнерстві з Інститутом масової інформації.

У період з 16-20 серпня фактчекери INFOCRIME проаналізували 1945 матеріалів на сторінках 10 інтернет-видань, новинні випуски 2 телеканалів та стрічку 8 акаунтів представників влади та політиків у Fасebook.

Ігнорування принципу збалансованості

На жаль, іноді волинські медіа ігнорують баланс думок і позицій у матеріалах та висвітлюють позицію лише однієї сторони, хоча могли б звернутися за коментарем до іншої.

Так, видання «Буг» опублікувало новину про те, що у одному із корпусів іваничівського ліцею №1 навчання проводитимуть незаконно. Тут присутні серйозні звинувачення щодо дирекції школи у неправильному оформленні приміщень та залученні коштів від батьків учнів. Виданню нібито стало відомо про це «з власних джерел», а рубрика називається «чутки над БУГом».

Справді, іноді медіа не можуть розкрити своє джерело інформації, наприклад, з міркувань безпеки. Проте, в цьому матеріалі вони не пояснюють в чому небезпека викриття джерела, а також не пробують отримати офіційний коментар керівництва школи. При цьому спеціальна рубрика «чутки» не звільняє медіа від такої відповідальності, адже цей матеріал був поширений у стрічці з усіма іншими новинами.

Ще одна «чутка» від видання «Буг» також, як не дивно, стосується селища Іваничі і його комунального господарства. Тут вони посилаються вже не на анонімні джерела, а на сторінку у Facebook «Mariia Marichka», яка, ймовірно, не належить реальній людині. Знову ж вони порушують принцип збалансованості, коли довіряють випадковим коментарям у соцмережах, не роблячи спроб взяти коментар у офіційних джерел.

Маніпуляції в заголовках  і мова ворожнечі

На сайті «Волинь24» було опубліковане суб’єктивне «опитування» про те, які місцеві телеканали дивляться волиняни. Однак, опитування, яке було проведене на сайті, не можна вважати соціологічним дослідженням, а тільки зрізом думок людей, які побачили це опитування на цьому сайті. Крім того у опитуванні не був вказаний новий телеканал «Конкурент.TV», який розпочав мовлення з Луцька на початку серпня цього року.

На сайті «Волинь.UA» є новина із заголовком: «Зеленський змусить українців до 1 вересня заплатити податок на нерухомість». Насправді стимулювати українців платити податки має Державна фіскальна служба, а не президент. Також у цьому випадку йде мова не про всіх українців, а тільки тих, хто має житло понад 60 або 120 квадрадратних метрів. Крім того, у заголовку переконують, що фіскалам вдасться змусити всіх платити податки, адже частина громадян не платить їх вчасно попри санкції.

Акцентувати на походженні окремих людей недоречно, якщо мова йде про правопорушення чи злочини, скоєні громадянами іншої країни. Мова ворожнечі є на сайті «Волинь.UA» у новині «Дикунство: четверо африканців зарізали козу у львівському парку (ФОТО)». У цій новині натякають на кримінальність певної територіальної чи етнічної групи, коли в заголовок новини виносять акцент, що це саме африканці. Для цього у заголовку свідомо поєднали «африканці» та «дикунство».

Ще один маніпулятивний заголовок від «Волинь.UA» присвячений міському голові Нововолинська Борису Карпусу«Напрацювався»: Нововолинський мер Карпус виписав собі відпускні за наступний рік (ДОКУМЕНТ)», — маніпулюють у заголовку журналісти видання. Хоча документи, наведені у новині, можуть бути справжніми, бекграунд із маніпулятивно обраних коментарів спрямований на те, щоб дати завідомо негативну емоційну оцінку діям посадовця.

Якщо журналісти підозрюють, що посадовець неправомірно добився виділення певної допомоги чи відпускних, варто звернутися до експертів чи правоохоронних органів за оцінкою, а не публікувати емоційні коментарі сторонніх осіб із соцмереж.

Джинса у медіа

На сайті «Волинь 24» опублікували вітання з Днем незалежності України від народної депутатки Юлії Тимошенко. Однак, це вітання не було марковане. Відповідно до українського законодавства, там мала би бути позначка «Реклама».

На «12 каналі» оприлюднили сюжет з ознаками замовності у випуску новин за 20 серпня. В сюжеті йде мова про те, як міський голова Луцька Ігор Поліщук роздавав рюкзаки майбутнім школярам. На сайті каналу уточнюють, що в Луцьку майже 200 дітей отримали в подарунок ранці та шкільне приладдя.

У моніторинговий тиждень не було політичної джинси на сайті ІА «Волинські новини». Також в ці дні не було жодних дописів на сторінці політика Ігоря Палиці. Про нього «Волинські новини» пишуть часто, посилаючись на слова нардепа в соцмережі. Про Ігоря Палицю там раніше можна було побачити матеріали з ознаками замовності.

Матеріали з ознаками замовності у медіа були не лише про політиків. Якщо рекламний текст ніяк не позначений — це порушення. У професійному колі журналісти це називають «джинса». Читач має знати, якщо за текст заплатили, або чому інформація рекламного характеру є на сайті.

На сайті Район.in.ua є новина з ознаками замовності про відкриття нового супермаркету «Сільпо» в Луцьку. У новині пишуть про те, що новий супермаркет буде з дизайнерськими годинниками, і посилаються на прес-службу мережі «Сільпо». Медіа не зобов’язані писати про відкриття всіх супермаркетів в місті, а от піарники супермаркетів зацікавлені, щоб їх мережа була «на слуху» та до них приходило якомога більше людей. За такі публікації зазвичай платять.

Ще один матеріал з ознаками замовності є на цьому сайті від  компанії «Галичина» про «Карпатський Тіндер». У новині немає позначок «Реклама» чи відповідних хештегів. У тексті йдеться, що молочна компанія «Галичина» запустила проєкт «Карпатський Тіндер», який допоможе підібрати ідеальне місце для побачення з різними локаціями у Карпатах. На одному фото є логотип цієї торгової марки. Також на сайті є гіперлінк на сайт «Галичини». Насправді, посилання веде на тест, що може пройти кожен, а згодом можна поділитись результатом  себе на сторінці в соцмережі. Гучна назва «Карпатський тіндер» — це лише назва, а не нова соцмережа для знайомств.

Мая Голуб, Антон Бугайчук, проєкт INFOCRIME Луцьк

До вибірки потрапили усі матеріали 10 інтернет-сайтів (Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, Волинь.UA, Конкурент, Перший, Під прицілом, Буг, Insider Media), двох телеканалів – 12 канал і ТРК «Аверс», сторінки у Facebook Луцького міського голови Ігоря Поліщука, Голови Волинської ОДА Юрія Погуляйка, голови Волинської облради Григорія Недопада, Ковельського міського голови Ігоря Чайки, політика Ігоря Палиці, Ігоря Гузя, Миколи Яручика, Івана Мирки.

Період моніторингу – 16-20  серпня 2021  року, наша сторінка у Facebook: https://www.facebook.com/infocrimelutsk 

Проєкт Infocrime здійснюється ГО Інститутом Масової Інформації за підтримки Фонду Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.

Мая Голуб