Дочасна агітація на Волині: скільки витратили та як рекламуються партії (оновлено)

Дочасна агітація на Волині: скільки витратили та як рекламуються партії (оновлено)

Примітно, що на білбордах політичні сили не дають жодних вимірюваних обіцянок, а послуговуються популістськими гаслами.

Рух ЧЕСНО проаналізував, як у Луцьку протягом червня-серпня піарилися партії та політики, і дізнавався, як вони планують звітувати про витрачені на дочасну агітацію кошти.

“За майбутнє” має найбільше білбордів, але офіційно команду не представляє

Політична партія “За майбутнє” розмістила найбільше зовнішньої реклами в різних частинах міста. Рух ЧЕСНО нарахував понад 30 таких рекламних конструкцій: сітілайтів, білбордів і LED-екранів. На білбордах немає згадок про представників нещодавно створеної політсили, як, наприклад, в інших містах, а є лише написи загального змісту.

Журналісти Руху ЧЕСНО намагалися з’ясувати, яка загальна кількість зовнішньої реклами цієї партії в Луцьку та скільки заплатили за один білборд.

Очільниця волинського осередку партії “За майбутнє”, народна депутатка Ірина Констанкевич у коментарі зазначила, що питаннями розміщення зовнішньої реклами в Луцьку та їх оплатою опікується центральний офіс політсили.

“Для отримання необхідної інформації можна звернутися з письмовим запитом”, – додала нардепка.

На запит Руху ЧЕСНО центральний офіс партії надав ось таку відповідь:

Приблизні розцінки на політичну рекламу в місті, за інформацією КП “Луцькреклама”, є вищими, ніж на звичайну рекламу:

Білборд політичної партії “За майбутнє”, центр Луцька

“Діапазон цін у Луцьку на рекламу коливається в районі від 4 тисяч гривень до приблизно 10 тисяч гривень за 1 площину білборда 3х6. Ціни можуть суттєво коливатися залежно від обсягу замовлення, а також домовленостей замовника з оператором зовнішньої реклами. Політична реклама зазвичай дещо дорожча, але знову ж таки все залежить від обсягів”, – повідомили в КП “Луцькреклама”.

Попри велику кількість зовнішньої реклами партії “За майбутнє”, сторінка її волинського осередку з’явилась у Facebook лише 27 серпня. Реклами обласної парторганізації в соцмережах не зафіксовано, але є реклама лідера політсили – народного депутата від Луцька, фігуранта антикорупційних розслідувань Ігоря Палиці.

На всеукраїнському з’їзді партії в Києві було чимало місцевих політиків – депутатів Луцькради та Волиньради від УКРОПу, що становить ядро політпроєкту Ігоря Палиці, деякі представники “Солідарності”, радикали, а також луцькі бізнесмени та інші.

Тоді ж Палиця заявив, що на посаду мера Луцька від команди балотуватиметься радник в.о. міського голови, депутат від УКРОПу Ігор Поліщук.

Якщо проаналізувати його активність на посаді радника, то Поліщук працює над своєю впізнаваністю, використовуючи адмінресурс. Він відвідує всі заходи в Луцьку, де відкривають спортзали, школи, ремонтують дороги, наводять лад у парку за кошти з міського бюджету тощо.

Період карантину теж став сприятливим часом для “засівання” від фонду Ігоря Палиці “ТІльки разом”. Як писав Рух ЧЕСНО, благодійний фонд працював у тандемі з Луцькою міською радою, а саме з тимчасовим оперативним центром з боротьби з COVID-19: від фонду роздавали продуктові набори, передавали медичні засоби й ліки до місцевих лікарень. Про це активно повідомляли і на сайті Луцькради, і на сторінці Ігоря Поліщука у Facebook. До речі, команда Палиці вже не вперше використовує фонд для “засівання” – це відбувалося й перед парламентськими виборами 20122014 та 2019 років.

Крім зовнішньої реклами, діяльності фонду Палиці, використання адмінресурсу, партія має значну медійну підтримку. Як повідомляють ЗМІ, керівникові політсили належать одні з найрейтинговіших волинських медіа: інформаційне агентство “Волинські новини”, однойменна газета, що розповсюджується в області, та місцевий телеканал “Аверс”.

Наприклад, на сайті “Волинські новини” в серпні було опубліковано 13 матеріалів про партію “За майбутнє”, зокрема новини зі з’їздів, про презентацію команд у різних містах України, інтерв’ю з лідером партії Ігорем Палицею. А від моменту створення політсили волинське видання опублікувало понад 20 таких статей. Тобто кількість повідомлень зростає напередодні офіційного старту виборчої кампанії.

Зазначимо, оскільки агітаційний період ще не настав, про політичну рекламу в медіа казати зарано. Однак така активність може свідчити про дочасну агітацію. І такою можливістю скористалася не лише партія “За майбутнє”, а майже всі політсили чи майбутні кандидати в мери Луцька.

“Слуга народу” витратила на зовнішню рекламу приблизно 190 тис. грн

23 червня в Луцьку відбулося офіційне представлення місцевої команди партії “Слуга народу”, у якій був і очільник луцького міського осередку політсили Роман Бондарук.

Більшість білбордів “слуг” – загального змісту з написом: “Україна – це ти”.

Білборд партії “Слуга народу”, м. Луцьк, просп. Відродження, серпень 2020 року

Презентація команди “слуг” на Волині та, зокрема, у Луцьку відбулася 23 червня в кафе “Green” у Центральному парку імені Лесі Українки. Витрати на оренду закладу повинні бути відображені у фінансовому звіті партії за ІІ квартал 2020 року.

А вже в серпні з’явилися білборди з обличчями членів команди “слуг” у Луцьку. Серед них – й очільник місцевого осередку, бізнесмен Роман Бондарук, який є потенційним кандидатом у мери.

Нагадаємо, що Бондарук, обраний за списком ВО “Батьківщина”, був депутатом Луцькради протягом 2010-2015 років. Тоді у відповідь на запит Руху ЧЕСНО 2015 року він не надіслав своєї декларації про доходи за 2014 рік.

Під час з’їзду партії “Слуга народу”, що відбувся 31 серпня в Києві, Луцьк став одним з міст, де не оголосили кандидата на посаду міського голови.

Ще до з’їзду з’явилася офіційна сторінка Бондарука у Facebook, а також його інтерв’ю в місцевих медіа. Як бачимо, рекламу оплатив сам Бондарук.

Роман Бондарук своє невисунення в мери під час партійного з’їзду прокоментував Руху ЧЕСНО так:

“Я був рекомендований обласним осередком партії “Слуга народу” як кандидат на міського голову та пройшов навчання в центральному штабі партії, але у зв’язку з тим, щоб я не був остаточно затверджений (не завершили перевірку на доброчесність), мене не затвердили на з’їзді”.

У коментарі Руху ЧЕСНО прессекретарка партії Валентина Черниш повідомила, що в Луцьку розміщено 24 площини з рекламою політсили.

“У нас сьогодні є 24 рекламні площини. Там серед них і борди, і LED-лайти. Також у нас є паперові постери. Сьогодні ніхто нам не забороняє розміщувати рекламу в міжвиборчий період згідно із ЗУ “Про рекламу”. Оплачуємо розміщення з рахунків обласного осередку, які будуть відображені у звітах політичної партії. Маємо договори про оренду рекламних площин до 14 вересня, а далі вже буде виборчий період, і, відповідно, кошти на агітацію, на рекламу будемо витрачати з виборчого фонду. Оренда однієї площини залежно від розміщення коштує 7-8 тис. грн на місяць, а друк постера – 400 грн”, – поінформувала пані Черниш.

ЄС без зовнішньої реклами, але з піаром у Facebook

Волинська “Європейська солідарність” активно піариться у Facebook. Ще в червні партія представила свою команду роликом у соцмережі й закликала приєднуватися до “команди порохоботів”.

Ані білбордів, ані сітілайтів чи іншої зовнішньої реклами на підтримку партії в місті не зафіксовано. Щоправда, є факти дочасної агітації на їй офіційній сторінці у Facebook.

Зокрема, ЄС організувала спортивно-навчальний табір на Волині під своїми прапорами.

Як і щодо фонду Ігоря Палиці “Тільки разом”, Рух ЧЕСНО також зафіксував активний піар “Європейської солідарності” в перші місяці карантину. Зокрема, члени обласної організації партії надавали допомогу волинським лікарням з Фонду Петра Порошенка. Такі дії Рух ЧЕСНО вважає за гречкосійство.

У січні-липні 2020 року на рекламу у Facebook “Європейська солідарність” витратила $277, сплативши зі сторінки партії, і ще $254 – за рекламу на сторінці екскерівника обласного осередку ЄС Івана Мирки.

Якщо проаналізувати витрати на соцмережі, то найбільше коштів ЄС витратила в червні 2020 року – $150, а от Іван Мирка активізувався в березні, червні та липні.

Наразі у Facebook також є реклама партії. Як бачимо, зафіксовано сплату за неї від політичної партії.

У коментарі Руху ЧЕСНО очільник обласного осередку ЄС Тарас Яковлев зазначив, що зовнішню рекламу вони планують замовляти після офіційного старту виборчої кампанії. А щодо фінансування ролика, то кошти на його запис зібрали самотужки.

“Рекламу у Facebook ми також не запускали. Хіба що Іван Мирка (екскерівник волинського осередку “Європейської солідарності”, – ред.) щось там замовляв. І як він буде звітувати, то питайте в нього”, – сказав Яковлев.

“Громадянський рух “Свідомі” розміщує рекламу від ГО

На початку липня депутат Луцької міської ради, обраний від “Солідарності”, Андрій Покровський офіційно заявив, що йде з командою до Луцькради, і закликав лучан приєднуватися. Тоді на вулицях міста одразу з’явилася дочасна агітація – білборди “Свідомих”.  4 вересня під час конференції партії Покровський заявив, що в мери від команди буде йти депутатка Луцькради Алла Надточій. До слова, у цій каденції Луцькради вона працює у фракції “Самопомочі”.

Білборди та LED-екрани політпроєкту розміщено на різних вулицях Луцька.

Білборд “Громадянського руху “Свідомі”, м. Луцьк, вул. Ковельська

На білбордах містяться заклики йти в депутати та долучатися до команди Покровського.

Білборд “Громадянського руху “Свідомі”, м. Луцьк, вул. Набережна. Фото: Юрій Горбач

“Свідомі” підійшли до виборів новаторськи, оголосивши відкритий набір кандидатів у депутати Луцькради шляхом голосування на їхньому сайті. 25 серпня завершилося онлайн-голосування за потенційних кандидатів. З-поміж майже 200 учасників обрали 15.

Як писав Рух ЧЕСНО, крім білбордів і праймеріз, “Свідомі” мають медіапідтримку.

Хоча партія офіційно з’явилася 2019 року, уся активність відбувається виключно від громадської організації. До речі, політики й політичні партії часто використовують благодійні фонди та громадські організації для непрямого підкупу виборців.

У партійних звітах “Громадянського руху “Свідомі” за IV квартал 2019-го та І квартал 2020 року – самі нулі.

У коментарі Руху ЧЕСНО у пресслужбі партії заявили, що політсила не вела активної діяльності, тому звіти є порожніми. Щодо витрат на проєкти та благодійну діяльність, за словами команди, такого підрахунку не було:

“Немає законодавчих вимог для ГО, щоб звітувати про витрачені кошти на сайті організації. Підрахунок витрат громадської організації не вівся. Джерела надходжень – внески, передбачені законом”.

Це стандартна схема для багатьох партій – мати однойменну ГО. Відстежити, хто фінансує діяльність громадських організацій, практично неможливо, а тим часом у партійних звітах усе прозоро.

“У Луцьку розміщено 13 бордів та 2 LED-екрани громадської організації “Громадянський рух “Свідомі”. Щодо цін за площу не можемо повідомити, тому що, за нашим договором з фірмами, які виконували замовлення, передбачена конфіденційність”, – зазначили у пресслужбі партії.

Андрій Покровський за сприяння громадської організації вдавався до гречкосійства, про що раніше писав Рух ЧЕСНО. Зокрема, з нагоди Дня Святого Миколая рух традиційно організував свято для дітей з родин, котрі потребують соціальної підтримки, у торговельно-розважальному центрі “Промінь”.

“Свободівці” агітували в День незалежності

Волинська організація ВО “Свобода” не має білбордів чи інших видів зовнішньої реклами в Луцьку. Проте “свободівці” активно агітували в центрі міста на День незалежності України та роздавали газети.

Намет ВО “Свобода”, центр Луцька, 24 серпня 2020 року

 

Очільник Луцького міського осередку ВО “Свобода” Микола Федік журналістам Руху ЧЕСНО зазначив, що, мовляв, “партія – ідеологічна, тому ні про які гроші мова йти не може”. Йдеться про волонтерство.

Дочасна агітація інших партій та місцевих команд

З-поміж нових місцевих команд у Луцьку з’явилися “принципові”. Таку команду зібрав громадський діяч, бізнесмен Віктор Грисюк, який першим заявив, що йде в мери міста.

“Принципові” закликають приєднуватися до них і заповнити заяву на новоствореному офіційному сайті.

У Facebook спостерігається активний піар на сторінці Грисюка. Також нещодавно з’явилося кілька його інтерв’ю в різних виданнях, зокрема на шпальтах газети “День” і на сайті “Гал-інфо”.

Ще про одне об’єднання заявили місцева організація політичної партії “Громадський рух “Народний контроль”, “Народний рух” та ГО “Розвиток мікрорайонів міста”.

Очільник волинського осередку “Громадського руху “Народний контроль”, депутат Луцькради Павло Данильчук зазначив в коментарі Чесно, що команда висуватиме у мери єдиного кандидата.

Зовнішньої реклами однієї з цих партій чи організації немає на вулицях міста. Є активний піар на сторінці громадської організації про їх діяльність. Також 30 серпня в центрі міста відбулося віче, де вони й оголосили про те, що йдуть однією командою.

Фото: Facebook-сторінка Павла Данильчука

У Луцьку є зовнішня реклама таких політичних проєктів, як “Пропозиція”, “Перемога Пальчевського”. Недавно з`явилася зовнішня реклама ВО “Батьківщина”. Поблизу міста можна побачити білборди з ім’ям голови Заборольської громади Валерія Боярського. До речі, його борди почали зникати з вулиць Луцька, а натомість з’являються інші. Як, наприклад, отут.

Білборд Валерія Боярського, м. Луцьк, вул. Ковельська, липень 2020 року

 

Білборд Сергія Ковальчука (“Слуга народу”), м. Луцьк, вул. Ковельська, серпень 2020 рок

Однак і ця реклама тепер зникла…

Порожній білборд, м. Луцьк, вул. Ковельська, 2 вересня 2020 року

Журналісти Руху ЧЕСНО намагалися зв’язатися з Валерієм Боярським для отримання коментарів щодо розміщення білбордів у Луцьку, однак вийти з ним на зв’язок так і не вдалося.

Нагадаємо, 25 жовтня 2020 року в Україні мають відбутися місцеві вибори. Громадський рух ЧЕСНО збирає інформацію про політичні партії та кандидатів у спецпроєкті Polithub, де кожен виборець має змогу не лише знайти біографію кандидата, а й перевірити його на доброчесність.

Дочасна політична агітація стартувала на території всієї України. Рух ЧЕСНО вже зафіксував її у Хмельницькому, ЗапоріжжіКиєвіХаркові, Івано-ФранківськуДніпріПолтаві та Львові.

 

АРІНА КРАПКА

Матеріал виготовлено громадським рухом “ЧЕСНО” в рамках спецпроєкту “POLITHUB”