Чия техніка громила контейнери на Старому ринку Луцька і як насправді мав би проходити демонтаж

Чия техніка громила контейнери на Старому ринку Луцька і як насправді мав би проходити демонтаж

Важка техніка, яка 4-го лютого взяла участь в «демонтажних роботах», а по факту – погромі і руйнуванні контейнерів на Центральному ринку Луцька – належить приватному підприємцю Степанові Книшу та компаніям місцевого бізнесмена Василя Гордійчука. Власники техніки не вбачають порушень в діях їхніх водіїв та уникають спілкування з пресою. 

Про вечірні подій, які відбулися 4-го лютого на Центральному ринку Луцька;  про власників техніки, яку залучали для погрому, та коло осіб, які могли бути за її кермом пише у власному розслідуванні Центр журналістських розслідувань «Сила правди».

Нагадаємо, 29 січня Луцька міська рада прийняла рішення про припинення права постійного користування комунальному підприємству «Луцькі ринки» земельною ділянкою площею 0,59 гектара. Це частина ринку, яка прилягає до вулиць Глушець та Замкової. Підприємство зобов’язали розірвати договори із підприємцями, які торгують на ділянці, до 2-го лютого, а до 3-го лютого звільнити земельну ділянку. Підприємці з таким рішенням не погодилися і влаштували на ринку цілодобове чергування, щоб не дозволити його демонтаж.

4 лютого, близько 22:30 на Центральному ринку розпочали примусовий демонтаж контейнерів, який завершився погромом і псуванням майна підприємців. З’їхалася важка техніка, кілька поліцейських автомобілів, пожежні, згодом і карети швидкої.

Фронтальний навантажувач зруйнував ковшом кутовий контейнер на вулиці Замковій. Коли збіглися люди, він поїхав геть. Ще один екскаватор заїхав на ринок через парковку, яка перебуває в оренді підприємця Любомира Пахолка. Він проїхав рядами, здійснив невдалу спробу прорватися на частину ділянки, яка була в оренді комунального підприємства «Луцькі ринки», і поїхав на виїзд, але застряг між рядами контейнерів. Постраждало майно підприємців, які торгують на частині ринку Любомира Пахолка, рішення стосовно демонтажу якого не приймалося. В цих підприємців договори чинні до 2027 року.

За фактами подій на ринку 4 лютого слідчі Луцького відділу поліції відкрили кримінальне провадження за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 194 Кримінального кодексу України (Умисне знищення або пошкодження майна). Також за зверненнями двох працівників муніципальної варти про нанесення тілесних ушкоджень відкрили кримінальне провадження за 350 статтею ККУ (Погроза або насильство щодо службової особи чи громадянина).

7-го лютого під час зустрічі в облдержадміністрації прокурор Волинської області Тарас Безрукий повідомив, що техніку вже ідентифікували та встановлюють осіб, які нею керували, та розмір завданих збитків. Начальник волинської поліції Петро Шпига зазначив, що, на його погляд, 4 лютого  «був не демонтаж, а реальне знищення майна громадян».

Транспортна компанія, для якої «немає меж», і підрядники з ремонту доріг

На фото нижче – екскаватор «Fermec-860» 1998 року випуску (держномер – 33880АС). Це він ввечері 4 лютого проїхався рядами Центрального ринку, потрощив і попсував майно підприємців, які торгують на частині ринку Любомира Пахолка.

А це маніпулятор «Iveco Magirus» 2006 року випуску. Теж учасник подій 4 лютого та наступних днів. Його зафіксували ще напередодні скандальних вечірніх подій поблизу приміщення Луцької міської ради.

Незадовго до нічних подій маніпулятор зафіксували біля міської ради. Фото: Сергій Рижков

Під час подій 4 лютого очевидці помічали і темний фургон «Citroen Jumper» 2012 року випуску. Він був присутній і при зрізанні паркану на центральному вході ринку 12 лютого. Очевидці кажуть, що цим фургоном привезли інструменти.

Фургон, яким нібито привезли інструменти для муніципалів при зрізанні паркану. Фото зі сторінки користувача Naverns Chudakuli у Facebook

«Сила правди» з’ясувала, що і застряглий екскаватор, і маніпулятор, і фургон належать підприємцю Степану Миколайовичу Книшу та його сімейній компанії «КСАС і В». Про це свідчать дані реєстру транспортних засобів Міністерства внутрішніх справ, а також документи підприємця, подані для участі у тендерах департаменту муніципальної варти Луцька.

Свідоцтво про реєстрацію екскаватора, маніпулятора та витяг з реєстру транспортних засобів МВС. Для детального перегляду натисніть на зображення

Степан Книш – луцький підприємець, який заснував транспортну компанію в селі Липини. «Перевезення по Україні та Європі», «Для нас немає меж» – йдеться в відеоролику компанії на Facebook. Для Луцька його транспортна компанія ось уже майже три роки виконує роботи з руйнування та знесення споруд, тимчасового зберігання майна та прокату вантажного транспорту.

Степан Книш. Скріншот із сюжету «12 каналу»

Син підприємця Сергій Книш, за даними аналітичної системи «YouControl», колись очолював ще одну сімейну компанію Книшів «КСАС», а з кінця 2011-го до 2016-го року був начальником реєстраційної служби у Луцькому міському управлінні юстиції. Наприкінці 2015-го він втрапив у корупційний скандал: допомагав іншому луцькому підприємцю оформити право власності на магазин на вулиці Львівській, 122а, на яке не було законних підстав. За таку допомогу посадовець попросив 2000 доларів. Згодом долари змінилися на картки на 2000 літрів пального (еквівалент 39 980 гривень на той час), які йому мали передати через посередника.

Начальнику реєстраційної служби інкримінували порушення передбачені статтями 15 та 369-2 Кримінального кодексу України (Замах на злочин та зловживання впливом). Сергія Книша навіть оголошували в розшук, але вже за місяць суд виніс вирок. Обвинувачений повністю визнав свою вину та розкаявся, тож суд призначив йому 17 тисяч гривень штрафу. В апеляції вирок не змінили.

Наприкінці 2019-го Сергій Книш отримав адвокатське свідоцтво, а в січні 2020-го подав декларацію кандидата на посаду радника патронатної служби апарату Волинської облдержадміністрації. Себто, міг стати підопічним нового голови Волинської ОДА Юрія Погуляйка. Однак, за словами працівників патронатної служби, на цю посаду його не взяли.

На відео нижче зафіксовано, як уже новіша техніка – фронтальний навантажувач «LiuGong 856H» у той же вечір 4-го лютого трощить контейнер на куті вулиць Замкової та Глушець. Після цих дій йому вдалося покинути ринок. На жаль, номерний знак навантажувача не вдалося зафіксувати на фото чи відео.

Старий ринок

Publiée par Shovka Yurii sur Mardi 4 février 2020

На цьому ж відео помітно і інший фронтальний навантажувач «Stalowa Wola L-34» (держномер – Т01253). Його присутні на місці подій люди встигли зупинити до того, як він почав «демонтаж». Після невдалих спроб прорватися на територію ринку він також утік. І саме його затримали вранці 15 лютого на вулиці Глушець. Очевидці стверджують, що в кабіні перебував співробітник муніципальної варти, який постраждав під час подій 4 лютого.

Обидва фронтальні навантажувачі-втікачі належать компаніям луцького бізнесмена Василя Гордійчука – брату покійного бізнесмена-будівельника Петра Гордійчука. Зокрема, товариству з обмеженою відповідальністю «Лисогор» та приватному підприємству «Світогор».

Є час будувати, а є час руйнувати: цією ж технікою ремонтують двори, дороги і демонтують гаражі

Впродовж 2017-2020 років Степан Книш взяв участь в 14 тендерних процедурах. Усі – в департаменті муніципальної варти Луцька. Вісім з них були успішними. Вартість укладених з підприємцем Книшем договорів – 6,4 мільйона гривень.

Тендери, в яких взяв участь Степан Книш. За даними clarity-project.info

о слова, останні оприлюднені договори з підприємцем уклали 3 лютого. Один з них – на 138 тисяч гривень і стосується робіт з вивезення контейнеру муніципальної варти з вулиці Замкової, яке відбулося 11 лютого. При тому, що за договором вартість години робіт коштує близько 1000 гривень, а вся процедура тривала 1-2 години, договір чомусь уклали аж на 138 тисяч.

Директорка департаменту Юлія Сиротинська пояснила, що в цей же договір потрапила оплата часу простою вилученого поліцією 4-го лютого маніпулятора Степана Книша.

«Через незаконні дії поліції маніпулятор був затриманий. Згідно ухвали його повернули. Поліція віддавала його 5 днів після рішення суду, спеціально затягуючи час», – повідомила Юлія Сиротинська.

Разом з тим, чинних договорів підряду, в рамках яких техніка Степана Книша та Василя Гордійчука допомагає в демонтажі Центрального ринку, в публічному доступі не знайти, а на запит Луцька міська рада їх надавати відмовилася, посилаючись на зобов’язання про нерозголошення інформації в рамках кримінального провадження.

На початку кожного року департамент муніципальної варти оголошує тендер, на якому визначає підрядника на демонтажні роботи на відповідний рік. Тендер на 2020 рік на 1,6 мільйона гривень вперше оголосили наприкінці січня, а 6-го лютого – повторно, бо на перший надійшло менше двох пропозицій. Сам тендер відбудеться 24 лютого і цілком ймовірно, що саме Степан Книш на ньому переможе знову, як і в попередні роки.

Компанії, пов’язані з Василем Гордійчуком також є постійними учасниками тендерів Луцької міськради. Приватне підприємство «Ространс», яким він особисто керував впродовж 2012-2016 років, а нині працює там комерційним директором, за чотири останні роки взяло участь в 50 тендерах Луцькради. З підприємством уклали 32 договори на понад 33 мільйони гривень. В основному – на ремонт доріг, дворів і територій.

У 2017-му Василь Гордійчук долучився до фінансування ремонту алей Центрального парку Луцька.

Василь Гордійчук (зліва) на відкритті алеї парасольок в Центральному парку Луцька. Фото: volyn.com.ua

У 2018 році той самий «Світогор» Гордійчука взяв участь в скандальному тендері на постачання швейцарських тролейбусів для Луцька на 10 мільйонів гривень, який потім скасували через невідповідну печатку.

Окрім того, навантажувачі, які 4 лютого трощили ринкові контейнери, постійно залучають до ремонтів дворів і доріг за бюджетні кошти. Ось витяг з договору оренди техніки про те, що ТОВ «Лисогор» Гордійчука передає «Ространсу» той самий китайський навантажувач «LiuGong 856H», який знищив кутовий контейнер на розі Замкової та Глушець.

1,2 мільйона гривень збитків, 15 потерпілих і арешти

Правоохоронні органи продовжують розслідувати кримінальне провадження про умисне знищення майна підприємців Старого ринку. Як повідомляли раніше, 6-го лютого Луцький міськрайонний суд відмовився арештувати вилучене після вечірніх подій 4-го лютого майно, зокрема й застряглий між рядами екскаватор Степана Книша.

На таке рішення подали апеляцію, розгляд якої відбувся 14 лютого. На судовому засіданні прокурор Володимир Хилюк вперше озвучив кількість потерпілих та приблизну суму завданої підприємцям шкоди.

«В провадженні встановлено уже 15 потерпілих. Загальна сума завданого їм збитку на даний час становить 1 мільйон 236 тисяч гривень», – зазначив прокурор в суді. Однак, суми збитків ґрунтуються поки лише на словах самих потерпілих, уточнити їх мають в процесі експертиз.

«Невстановлені особи в супроводі представників департаменту муніципальної варти Луцька пошкодили майно, яке не підлягало демонтажу в рішенні Луцької міської ради. Ми констатуємо факт умисного пошкодження майна більше десятка контейнерів. Власник екскаватора повідомив, що виконував роботи за договором підряду укладеним з муніципальною вартою. Він виділив дві одиниці техніки, серед яких і екскаватор. Також він зазначив, що діями його працівників керували представники департаменту, які мали бути обізнані, що потрібно було демонтувати», – зазначив слідчий Тарас Джус і додав, що Степан Книш відмовився повідомляти дані водія, який керував екскаватором.

Судді апеляційного суду запитали в адвоката власників транспортних засобів, чому демонтаж розпочали вночі та ще й бульдозерами.

«Демонтаж проводився вночі для того, щоб було якнайменше транспортних засобів. Вулиця Глушець досить активна вдень, тож оскільки це була габаритна техніка… Це з метою завдання мінімальних незручностей для самого міста. Колісний екскаватор використовувався, щоб підважити кіоски, а маніпулятор – щоб піднімати, завантажувати їх на вантажний автомобіль і доставляти на тимчасовий майданчик для цілісного зберігання майна», – відповів адвокат Олександр Лавренчук.

На судовому засіданні дозволили виступити потерпілим підприємцям. Усі вони обурені такими незрозумілими діями, а дехто каже, що вже не зможе торгувати і позбавлений засобів для життя.

«У моєму контейнері стоїть трактор. Там мої матеріальні цінності, до яких я не можу дістатися. Другий мій контейнер теж пошкоджений, щоб дістати те майно, то треба роз’їхати ще один контейнер», – розповідає підприємиця Світлана Федончук.

«В мене договір оренди до 2027 року. В 22 годині мені подзвонили і сказали, що по нашій стороні йде грейдер і наш контейнер знищують. Мені стало дуже погано, серцевий напад, чоловік дав ліки. Мені стало трішки краще, а він поїхав туди. Через три години він привіз майно, яке там лишилося і сказав, що там вже торгувати не можна. Контейнер повністю знищений. Я мала право там торгувати!  І я, і мій чоловік – підприємці. Чому в’їхали в наш ряд?», – обурюється інша потерпіла.

«Я інвалід третьої групи, маю поганий стан здоров’я. Договір на ділянці Пахолка до 2027 року. 19, 20, 21 торгові місця були зняті повністю. Мені допомогли туди залізти. Майно не пошкодилося, але все було перевернуто. Тепер там не можна торгувати. Мала якийсь шматок хліба. А тепер з чоловіком без ноги, який має 13 найменувань в діагнозі, якого треба доглядати і за 2000 тисячі гривень пенсії прожити. Після чотирьох операцій я не знаю як виживати», – розповідає потерпіла пенсіонерка з Центрального ринку.

Зрештою, апеляційний суд таки арештував застряглий між рядами ринку екскаватор Степана Книша. Що ж до китайського навантажувача, який розтрощив кутовий контейнер, то питання його арешту в засіданні не розглядалося.

Разом з тим, підприємці поки програють на іншому фронті. Одразу три клопотання про забезпечення позовів і зупинку дії рішення міської ради про демонтаж контейнерів на ділянці ринку, що належала КП «Луцькі ринки», суди відхилили.

Кримінальне провадження тим часом триває. Поки що намагаються встановити осіб, котрі були за кермом техніки, під час так званого демонтажу.

Як мали б демонтовувати контейнери з ринку

У Луцьку з 2009 року діють Правила благоустрою міста, затверджені депутатами. У 2018 році прийняли ще й Правила розміщення та функціонування тимчасових споруд у місті.

Так, у правилах вказано, що демонтажу підлягають тимчасові споруди, на прибирання яких є відповідне рішення виконавчого комітету Луцька. Якщо ж власники не прибирають споруди власноруч, то їх демонтаж проводиться відповідно до Правил благоустрою міста Луцька. В них є цілий підрозділ, який називається «Порядок демонтажу самовільно встановлених малих архітектурних форм, тимчасових споруд та конструкцій».

«Після складання акта на демонтаж малих архітектурних форм, тимчасових споруд чи конструкцій, ці об’єкти опечатуються та перевозяться на майданчик тимчасового зберігання, де передаються відповідальній особі під розпис. Демонтовані малі архітектурні форми, тимчасові споруди чи конструкції видаються власнику, або його представнику після оплати ним збитків, понесених під час проведення демонтажу, перевезення, розвантаження та зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд чи конструкцій, відновлення порушеного благоустрою», – йдеться в Правилах благоустрою міста Луцька.

Чому ж екскаватор та навантажувач 4 лютого кинулися трощити майно, а не, наприклад, опечатувати його та вивозити вантажівкою? Важка техніка, яка в той вечір приїхала на ринок, не зовсім призначена для такого виду робіт. Наприклад, китайські фронтальні навантажувачі найперше призначені для будівництва, сільського та лісового господарства. Тим більше, що маніпулятор, який піднімає та завантажує кіоски був один, а екскаваторів та фронтальних навантажувачів – аж три. Тож виникає логічне питання щодо справжніх намірів учасників подій з таким підбором техніки.

Наразі слідство встановлює осіб, які перебували за кермом транспортних засобів. Якщо ж поглянути тендерні документи підприємця Степана Книша, то станом на березень 2019 року він заявляв про трьох водіїв автотранспортних засобів на постійній зайнятості зі стажем роботи від 8 до 18 років: Микола ЛевицькийВалерій Ткаченко та Петро Пушкарчук.

А це свіжа довідка про працівників компанії «Ространс», яких залучають на ремонти доріг і дворів у Луцьку. Зокрема, і водіїв транспортних засобів.

Цілком ймовірно, що хтось із цих людей був за кермом двох навантажувачів Гордійчука та екскаватора Книша 4-го лютого. Керівники обох компаній уникають спілкування з журналістами і відмовляються будь-що коментувати, а тим більше, називати працівників, які були за кермом техніки.

– Я вам ніякої інформації, на жаль, не дам. Не знаю нічого, – каже виконавчий директор транспортної компанії Степана Книша, його син Андрій Книш

– А хто може знати? Ви до свого батька не маєте контактів? 

– Ні, я не буду розголошувати його контактів. Я передам, що ви телефонували, якщо він бажатиме, то зателефонує. 

В офісі компанії Степана Книша також застати не вдалося. Його працівники запевнили, що передали прохання журналіста про коментар. Впродовж тижня відповіді так і не надійшло.

Бізнесмен Василь Гордійчук також не надто говіркий стосовно подій на ринку.

– А яке я маю відношення до подій? 

– Техніка ваших компаній там брала участь. 

– Є муніципальна варта, яка ту техніку замовляла по договору. Йдіть з ними і спілкуйтеся, я тут до чого? Я не даю інтерв’ю. В мене і так реклами вистачає, без ваших інтерв’ю. Всі документи є в міськвідділі, у слідчого, йде розслідування резонансної справи. Це ж резонансна справа, бо усі інші справи про розбої, вбивства вже розкриті… Лишилося лише по ринку зробити. Міська рада прибирає, моя така думка, якийсь смітник, але виявляється, що це ринок. Моя фірма знаходиться в районі цукрового заводу і я знаю, що тут вже є Новий ринок. Чому народ проти перенесення його сюди? – зазначає Василь Гордійчук. На цьому він розмову перервав, посилаючись на зайнятість. 

Представник власників техніки у судах адвокат Олександр Лавренчук каже, що він і його клієнти не бачать жодних порушень в подіях, які відбулися 4-го лютого на ринку.

«Він (Степан Книш, – авт) відмовився повідомляти дані водія в цілях безпеки своїх водіїв. У нас вже лунають погрози на адресу Сиротинської, працівників муніципальної варти, тому він сказав, що відмовляється виключно з цих причин. Якщо слідство вважає, що хтось є винним – нехай доводять. Хай шукають. Ми вважаємо на цей момент дії правоохоронних органів некоректними, незаконними і такими, що просто переслідують мету з’ясування якихось стосунків із Сиротинською та муніципальною вартою. Яке тут взагалі може бути порушення, якщо є рішення міської ради, яке необхідно було виконати. Вказана адреса: Глушець, 1, Центральний ринок. В підприємців так і в договорі вказано. Який може бути умисел, коли оформлений договір і вони його виконують?», – коментує Олександр Лавренчук.

«Сила правди» звернулася до директорки департаменту муніципальної варти Луцька Юлії Сиротинської, аби дізнатися її позицію стосовно якості виконання робіт підрядників 4-го лютого, чи вважає вона дії водіїв техніки порушенням закону і порядку демонтажу об’єктів, хто керував діями підрядників з боку муніципальної варти та, власне, почути її думку, як мав би правильно відбуватися демонтаж відповідно до Правил благоустрою Луцька. Однак, Юлія Сиротинська повідомила, що не може це коментувати на час офіційного слідства.

Кримінальне провадження триває і Центр журналістських розслідувань «Сила правди» сподівається, що оприлюднені дані і документи допоможуть встановити істину і винних в трощі майна підприємців. Погляди щодо функціонування Центрального ринку під мурами Луцького замку можуть відрізнятися, але діяти міська влада повинна виключно в рамках закону.

Матеріал виготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy