Чому проїзд у волинських автобусах безконтрольно дорожчатиме завжди. Пояснюємо на прикладах

Чому проїзд у волинських автобусах безконтрольно дорожчатиме завжди. Пояснюємо на прикладах

У червні на приміських маршрутах обласного центру Волині зросла вартість проїзду. Перевізники кажуть, що подорожчання виправдане, а пасажири скаржаться чиновникам на надто високі ціни. Влада каже, що не впливає на перевізників.

Хто, як і чому встановлює тарифи на проїзд в обласних автобусах та хто це (не)контролює розповідає Центр журналістських розслідувань «Сила правди».

Мінімалка, податки і подорожчання – основні причини зростання ціни проїзду

За інформацією управління транспорту Волинської обласної державної адміністрації, із початку червня зросла вартість проїзду на приміських маршрутах різних напрямів. До прикладу, на рожищенському, ковельському, ківерцівському. Про підвищення цін пасажири дізнавались безпосередньо у транспорті, тож це викликало бурхливі обговорення у соцмережах  — волиняни обурювались несподіваним підвищенням та новими цінами. На маршруті Луцьк — Рожище вартість зросла від 22 до 28 гривень, на маршруті Луцьк — Рокині — від 16 до 21 гривні, на маршрутах, які курсують у Підгайцівській громаді ціну збільшили на 3 — 6 гривень.

Із червня вартість проїзду на приміських та міжміських маршрутах в середньому зросла на 30 відсотків.

Перевізники ж кажуть, що підвищення було необхідне, адже зросли ціни на матеріали та послуги, мінімальна зарплата, тож працювати у збиток не хочеться. 

Перевізник Віктор Варшава. Фото зі сторінки у Фейсбук.

— Підстав для підвищення ціни дуже багато, — каже перевізник Віктор Варшава. — Перша підстава — податкове навантаження. Мінімальна зарплата з 1 січня становить шість тисяч, а тариф востаннє піднімався у 18 році, коли було чотири тисячі — це більш ніж на 40 відсотків зросло навантаження. Нам треба  обслуговувати автобуси — метал подорожчав у два рази, шини подорожчали на 40 відсотків, мастила теж подорожчали на 40 відсотків. Пасажиропотік впав, стоячих пасажирів возити не можна. На тариф впливає пасажиропотік і витратна частина — у нас тариф піднявся на 35 відсотків. У мене більше 20 маршрутів у різних напрямках і зараз ціна 1 гривня 35 копійок за кілометр. 

Такі ж причини називають й інші перевізники.

— Підвищилося все — мастило, паливо, мінімальна зарплата, податки збільшилися, — коментує власник понад десяти маршрутів Микола Макарчук. — Воно все потрохи набігає, якщо не підняти ціну, то можна їх (транспорт) поставити і люди будуть пішки ходити. У нас в державі такі податки, що нереально. Людям, зрозуміло, що важко, але… Та сама резина, колеса, запчастини — все піднялося. Ми проводили розрахунок у спеціальній програмі, то вартість одного кілометра орієнтовно 1,15 грн., на даний момент.

— Завжди до перевізників питання — чому? Чому запчастини підняли, чому солярку підняли — ніхто про це не питає, — пояснює перевізниця Віра Яницька. — Так підняли всі, розрахунки ми надали. Ми ж не на великі суми попіднімали. У мене не підняті на скільки розрахунок показує, у мене підняті ціни у межах розумного. Ми три роки не піднімали тариф, а за три роки самі знаєте скільки всього сталося. 

Втім, таке зростання ціни проїзду для деяких громад виявилось надто дорогим. Мешканці села Клепачів не згідні із високою ціною проїзду, яка зросла із 23 до 30 гривень. Цей маршрут обслуговує перевізник Віктор Варшава. Тож селяни поскаржились до організатора перевезень, обласної адміністрації. Проте там проблему не вирішили, лише запевнили, що провели розмову із перевізником. 

Не задоволені зростанням ціни й пасажири інших напрямків, кажуть, що таке підвищення вийшло надто дорогим для гаманця.

— Я бюджетник і вважаю, що це надто дороге підвищення ціни і по місту, і на приміських маршрутах, — ділиться лучанка Неля. — От візьміть по місту 7 гривень одну чи дві зупинки проїхати — хіба це мало? Часто їжджу до тітки у село Окорськ, тепер туди ціна зросла до 40 гривень. Це 40 туди, 40 назад — 80 гривень. А якщо 10 разів з’їздити — 800 гривень. Це дорого.

Пенсіонер Володимир Карпович незадоволений зростанням ціни проїзду.

— Пенсії пенсіонерам не підвищують, а проїзд росте, — бідкається пенсіонер Володимир Карпович. — Користуюсь маршрутом на Гаразджу або Веснянку, ціна зросла на п’ять гривень. Звичайно, це багато. Все росте, а пенсії і зарплати не ростуть. 

— Я проти такого підвищення проїзду, — ділиться пасажирка Тетяна, користувачка маршруту Луцьк-Рокині. — Ціна піднялася із 16 до 21 гривні. на роботу їжджу щодня. У місяць це виходить 800 гривень тільки на доїзд до Луцька, а ще ж по місту проїзд до місця роботи. От і виходить немала сума. 

З цього приводу звернувся до чиновників і депутат Підгайцівської громади В’ячеслав Разумовський, проте отримав відписку. За його словами у транспорті, який курсує у громаді ціни зросли на три-шість гривень: маршрут № 151 Луцьк – Лище – на 6 грн; маршрут № 152 Луцьк  — Верхівка на 6 грн; маршрут № 153 Луцьк  — Крупа — 3 грн; маршрут № 153а Луцьк — Крупа — 3 грн; маршрут №167 Луцьк – Воротнів — 6 грн. 

В’ячеслав Разумовський, фото зі сторінки у Фейсбук.

 Звертався до Антимонопольного комітету України та до Волинської ОДА з вимогою провести перевірку законності таких дій перевізників, — розповідає В’ячеслав Разумовський. — У відповіді з ОДА за підписом першого заступника голови Сергія Мовенка йдеться про те, що вони не мають повноважень регулювати тарифи. Посилаються на постанову Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №240 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади щодо регулювання цін (тарифів)», якою виключено абз.34 п.12 та абз.1 п.13 про регулювання тарифів щодо вартості пасажирських перевезень на транспорті загального користування органами влади. Попередньо АМКУ повідомляло про такі  зміни, проте також інформували, що направляли до обласних адміністрацій рекомендації, щоб вони в договорах з перевізниками прописували умову можливості контролювати тарифи. Чому волинська ОДА цього не зробила і не вважає за потрібне контролювати таку важливу для людей сферу – мені незрозуміло.

Так само пояснили чиновники підвищення вартості проїзду і на своєму сайті. Посилаються на Постанову Кабміну № 240 від 25 березня 2015 року, якою вилучили норму про регулювання вартості проїзду органами влади із іншої постанови (№ 1548 від 25 грудня 1996 року), запевняють,  що не регулюють тарифів на проїзд, а перевізники самостійно встановлюють його вартість. Також вказують у роз’ясненні, що перевірити перевізників може лише Антимонопольний комітет. 

«Сила правди» звернулась за роз’ясненнями до Антимонопольного комітету. 

АМКУ: адміністрації усуваються від виконання повноважень

В Антимонопольному комітеті мають іншу думку з приводу підвищення вартості проїзду і вважають, що саме облдержадміністрації, як організатори і замовники перевезень, повинні контролювати його вартість. Адже, крім згаданої постанови є низка законодавчих актів, які передбачають, що контроль за тарифами на перевезення ведуть саме організатори перевезень. 

Сергій Луговий, начальник Волинського відділу Західного міжобласного територіального відділення АМКУ у Волинській області. Фото із сайту «Конкурент»

— Антимонопольний комітет надав обласним адміністраціям рекомендації, обов’язкові до розгляду, — розповідає Сергій Луговий, начальник Волинського відділу Західного міжобласного територіального відділення АМКУ у Волинській області. — Повноваження обласних адміністрацій, ОТГ та інших адміністративних одиниць передбачають, що договір між замовником і виконавцем (перевізником) передбачає не тільки якість виконання цих послуг, а й вартість, тому що це платна послуга і основним у цьому договорі є вартість. Наші повноваження закінчуються на конкурсному відборі перевізників. Чотири роки тому було надіслано ці рекомендації всім адміністраціям, де була виписана вся нормативно-правова база, яка говорить про те, що, не дивлячись на відміну повноважень ОДА про регулювання тарифів на перевезення по міським та внутрішньообласним маршрутам, за ними залишається обов’язок — слідкувати за тарифами. Тому позиція антимонопольних органів України саме така: замовник, який укладає договір на виконання послуг з перевізником, закріплює це печаткою і підписами, має включити туди ці два обов’язкових пункти і контролювати не тільки графік, якість, а й вартість. 

— Чи Волинська ОДА прийняла ці рекомендації, що вона повідомила?

— Волинська ОДА написала заперечення, вони не прийняли їх… Половина обласних адміністрацій, в тому числі і Рівненська, прийняли до виконання ці рекомендації і включили у договори ці пункти. 

— А волинська надіслала відповідь що їх не приймає?

— Вона не приймає, так як регулювання двома роками раніше, постановою 2015 року, було знято. І вони вважали, що тут має початися вакханалія. Але це ж не так. Комітет на семи сторінках розписав усі нормативно-правові акти, які існують, починаючи із Закону «Про автомобільний транспорт». 

— Якщо ОДА не дослухалась до рекомендацій АМКУ — якісь санкції можуть до них бути?

— Голову обласної адміністрації ставить своїм указом президент. В принципі, я не знаю чи хтось буде впливати на рішення президента. Тоді це не сприйняла вархівка адміністрації

Такі рекомендації Антимонопольний комітет надав обласним адміністраціям ще у 2017 році, після чергового підвищення проїзду у маршрутному транспорті. І рекомендував аби вони включили до договорів вартість проїзду та умови її зміни: 

«Забезпечити проведення конкурсного відбору перевізників з урахуванням вартості їх послуг, за результатами якого укладати договори про організацію перевезень пасажирів, в яких передбачати, зокрема:

2.1. Вартість проїзду, за якою перевізники будуть здійснювати перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

2.2. Умови, за яких можлива зміна перевізниками вартості (тарифів) на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, та порядок (умови) ініціювання та внесення таких змін у договори.»

Також, разом із рекомендаціями АМКУ оприлюднив і роз’яснення про те, що вартість проїзду є неодмінною складовою перевезень і регулювати її повинні органи влади, які організовують перевезення. 

«На виконання Закону України «Про автомобільний транспорт» обласні та районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування проводять конкурси і укладають договори з переможцями, здійснюють контроль за виконанням умов цих договорів. Водночас, однією із суттєвих і невід’ємних умов договору має бути ціна (вартість проїзду), оскільки перевізники під час проведення конкурсу для визначення відповідного перевізника на автобусних маршрутах загального користування мають змагатися між собою, в тому числі за допомогою пропозиції встановлення відповідної вартості послуг перевезення…

Однак, окремі державні адміністрації усуваються від виконання повноважень щодо проведення тарифної політики, покладених на них законодавством, посилаючись на вилучення з додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548  пункту щодо встановлення обласними державними адміністраціями тарифів на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні», — йдеться в роз’ясненні.

Антимонопольники посилаються на норми законодавства. Зокрема, статті 5 та 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачають, що органи виконавчої влади реалізують тарифну політику в автомобільному транспорті: 

«Державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту реалізується шляхом проведення центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування економічної, тарифної, науково-технічної та соціальної політики, ліцензування та сертифікації на автомобільному транспорті, задоволення потреб автомобільного транспорту в паливно-енергетичних і матеріально-технічних ресурсах і транспортних засобах.»

У сусідній Рівненській обласній державній адміністрації «Силі правди» підтвердили, що рекомендації Антимонопольного комітету врахували і у договорах із перевізниками передбачають вартість проїзду. А перевізники змінюють тарифи лише за погодженням із замовником перевезень, тобто облдержадміністрацією. 

Сергій Луговий, начальник Волинського відділу Західного міжобласного територіального відділення АМКУ у Волинській області. Фото із сайту «Конкурент»

— Антимонопольний комітет надав обласним адміністраціям рекомендації, обов’язкові до розгляду, — розповідає Сергій Луговий, начальник Волинського відділу Західного міжобласного територіального відділення АМКУ у Волинській області. — Повноваження обласних адміністрацій, ОТГ та інших адміністративних одиниць передбачають, що договір між замовником і виконавцем (перевізником) передбачає не тільки якість виконання цих послуг, а й вартість, тому що це платна послуга і основним у цьому договорі є вартість. Наші повноваження закінчуються на конкурсному відборі перевізників. Чотири роки тому було надіслано ці рекомендації всім адміністраціям, де була виписана вся нормативно-правова база, яка говорить про те, що, не дивлячись на відміну повноважень ОДА про регулювання тарифів на перевезення по міським та внутрішньообласним маршрутам, за ними залишається обов’язок — слідкувати за тарифами. Тому позиція антимонопольних органів України саме така: замовник, який укладає договір на виконання послуг з перевізником, закріплює це печаткою і підписами, має включити туди ці два обов’язкових пункти і контролювати не тільки графік, якість, а й вартість. 

— Чи Волинська ОДА прийняла ці рекомендації, що вона повідомила?

— Волинська ОДА написала заперечення, вони не прийняли їх… Половина обласних адміністрацій, в тому числі і Рівненська, прийняли до виконання ці рекомендації і включили у договори ці пункти. 

— А волинська надіслала відповідь що їх не приймає?

— Вона не приймає, так як регулювання двома роками раніше, постановою 2015 року, було знято. І вони вважали, що тут має початися вакханалія. Але це ж не так. Комітет на семи сторінках розписав усі нормативно-правові акти, які існують, починаючи із Закону «Про автомобільний транспорт». 

— Якщо ОДА не дослухалась до рекомендацій АМКУ — якісь санкції можуть до них бути?

— Голову обласної адміністрації ставить своїм указом президент. В принципі, я не знаю чи хтось буде впливати на рішення президента. Тоді це не сприйняла вархівка адміністрації

Такі рекомендації Антимонопольний комітет надав обласним адміністраціям ще у 2017 році, після чергового підвищення проїзду у маршрутному транспорті. І рекомендував аби вони включили до договорів вартість проїзду та умови її зміни: 

«Забезпечити проведення конкурсного відбору перевізників з урахуванням вартості їх послуг, за результатами якого укладати договори про організацію перевезень пасажирів, в яких передбачати, зокрема:

2.1. Вартість проїзду, за якою перевізники будуть здійснювати перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

2.2. Умови, за яких можлива зміна перевізниками вартості (тарифів) на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, та порядок (умови) ініціювання та внесення таких змін у договори.»

Також, разом із рекомендаціями АМКУ оприлюднив і роз’яснення про те, що вартість проїзду є неодмінною складовою перевезень і регулювати її повинні органи влади, які організовують перевезення. 

«На виконання Закону України «Про автомобільний транспорт» обласні та районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування проводять конкурси і укладають договори з переможцями, здійснюють контроль за виконанням умов цих договорів. Водночас, однією із суттєвих і невід’ємних умов договору має бути ціна (вартість проїзду), оскільки перевізники під час проведення конкурсу для визначення відповідного перевізника на автобусних маршрутах загального користування мають змагатися між собою, в тому числі за допомогою пропозиції встановлення відповідної вартості послуг перевезення…

Однак, окремі державні адміністрації усуваються від виконання повноважень щодо проведення тарифної політики, покладених на них законодавством, посилаючись на вилучення з додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548  пункту щодо встановлення обласними державними адміністраціями тарифів на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні», — йдеться в роз’ясненні.

Антимонопольники посилаються на норми законодавства. Зокрема, статті 5 та 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачають, що органи виконавчої влади реалізують тарифну політику в автомобільному транспорті: 

«Державне регулювання та контроль у сфері автомобільного транспорту реалізується шляхом проведення центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування економічної, тарифної, науково-технічної та соціальної політики, ліцензування та сертифікації на автомобільному транспорті, задоволення потреб автомобільного транспорту в паливно-енергетичних і матеріально-технічних ресурсах і транспортних засобах.»

У сусідній Рівненській обласній державній адміністрації «Силі правди» підтвердили, що рекомендації Антимонопольного комітету врахували і у договорах із перевізниками передбачають вартість проїзду. А перевізники змінюють тарифи лише за погодженням із замовником перевезень, тобто облдержадміністрацією. 

Позицію адміністрації озвучив перший заступник голови ОДА Сергій Мовенко.

Сергій Мовенко

Посадовець розповів, що адміністрація, відповідно до згаданої вище постанови, не регулює тарифів. А також запевнив, що таке ж роз’яснення вони отримали і від Міністерства інфраструктури, а тому повинні дотримуватись законодавства. Адже, мовляв, згадана постанова знімає із адміністрацій повноваження, щодо регулювання тарифу, тому включати вартість проїзду до договорів буде незаконно. 

Відсутність регулювання тарифів на проїзд: пояснення заступника голови Волинської ОДА Сергія Мовенка

Тож сьогодні волинські перевізники на власний розсуд регулюють тарифи на проїзд, а в облдержадміністрацію подають лише спеціальні форми-повідомлення про таке підняття та його обґрунтування.

Матеріал підготовлено Центром журналістських розслідувань «Сила правди» в рамках проекту підтриманого National Endowment for Democracy

 

Валентина Куць