Ну давайте подумаємо!

Ну давайте подумаємо!

Один із найпопулярніших кандидатів у президенти закликає нас думати. То давайте подумаємо. В цьому блозі подумаємо про те, як перемога 3 основних претендентів на крісло президента може вплинути на волинські “розклади” та важливі для Волинської області галузі. Для узагальнення візьмемо 4 напрямки: кадрові ротації, децентралізація&місцеві ради, ліс&корисні копалини.

ЯКЩО ПЕТРО ПОРОШЕНКО

кадрові ротації

Хоча президент залишиться той же, ми ймовірно побачимо зміну голови ОДА, на яку вже кілька разів натякав нинішній кріслодержець Олександр Савченко. По-перше, він був не дуже успішним в “усмирянні” опозиціонерів. По-друге, Савченко не найефективніший господарник. По-третє, він відкрито говорить, що посада йому “здоров’я не додає”. 

Проте це зовсім не означає, що вся команда ОДА зміниться. В разі  перемоги на своїх місцях, ймовірно, залишаться більшість закупників та керівників штабу кандидата. Вони ж забезпечили перемогу, та й недоцільно таких “коней” змінювати на переправі між президентськими і парламентськими виборами. У них є мережа лояльних голів рад, агітаторів, “дружні” медіа, які можуть суттєво допомогти і кандидатам у нардепи від “Солідарності”. 

Також, поки на посаді чинний Генпрокурор Юрій Луценко, все має бути добре із кадровими перспективами у його друзів прокурора області Віктора Швидкого і в.о. голови Держлісагентства Володимира Бондаря. Зокрема лісівникам можуть подякувати за лояльність можливість просувати своїх людей у парламент за списками “Солідарності”. 

децентралізація&місцеві ради

Команда Порошенка на Волині активно підтримує децентралізацію та бореться за крісла голів та депутатів нових рад. Вибори у грудні 2018-го показали, що вони це роблять відносно успішно. А тому, незалежно від результатів президентських виборів, команда Порошенка буде мобілізовувати свою вертикаль в ОТГ до виборів парламентських. 

Якщо ж дивитися загалом на процес децентралізації, нині втілення другого етапу реформи очолюють люди, які якраз лояльні до чинного президента. Тому цілком ймовірно, що за другої каденції Порошенка на Волині завершиться ця реформа. Зокрема область можуть поділити на 4 райони, райради ліквідувати, а РДА передати переважно контрольні функції. 

Місцевим радам доведеться адаптуватися до другого терміну Порошенка, хоча на Волині це не дуже сильно позначиться на їх політиці. Більшість у Волинській облраді продовжить конфліктувати вже з новим ставлеником президента, проте можливо не так жорстко, адже проукропівська більшість змушена буде змиритися із перебуванням на посаді того чи іншого нелояльного губернатора.  До речі, із закордонного “заслання” може повернутися Ігор Палиця, який зрозуміє, що цей президент ще на довго, і почне акуратно домовлятися. 

Луцька міська рада принаймні до 2020 року буде залишатися умовно опозиційною до голови ОДА. У Ковелі міська влада і надалі буде дуже умовно опозиційною, проте насправді підтримає нардепа Степана Івахіва, лояльного до президента. Володимир та Нововолинськ до 2020-го залишатимуться “удільними князівствами”, де намагаються домовлятися із будь-якою владою. 

ліс&корисні копалини

Волинські лісівники відкрито підтримали “Солідарність” під час місцевих виборів у грудні 2018-го. Також під час всеукраїнського з’їзду у Луцьку вони кілька разів прозоро натякали, що хочуть бачити на посаді чинного президента і надалі, а також отримати свою квоту в парламенті. Інше питання в тому, чи вдасться в.о. голови Держлісагентства Володимиру Бондарю стати ефективним менеджером у цьому передвиборчому процесі, стати не в.о., а повноцінним головою, або навіть добитися створення власного міністерства.

Як би не було, ситуації у волинських лісах законсервується ще принаймні на рік. Тобто йдеться і про успіхи лісівників, про які вони люблять розповідати, і про корупцію та  нелегальні рубки, про які люблять розповідати їх опоненти. 

Зважаючи на політику команди Порошенка, його ставленик на Волині і надалі блокуватиме ідеї Ігоря Палиці і ко. щодо комунального видобутку бурштину та інших ресурсів. Ту ж саму політику можна очікувати і щодо шахт. І Володимир Гунчик, і Олександр Савченко показали, що вони за стабілізацію роботи чинних шахт, але не готові дуже активно лобіювати добудову шахти №10 “Нововолинська”. 

З іншого боку, перемога “Солідарності” на президентських виборах зовсім не гарантує перемогу на парламентських, тому новий Кабмін та новий парламент можуть змінити ситуацію і щодо лісу, і щодо бурштину, і щодо вугілля.

ЯКЩО ЮЛІЯ ТИМОШЕНКО

кадрові ротації

Зрозуміло, що із часом ми побачимо нового чи нову голову ОДА і їх вертикаль. Кого можуть призначити головою ОДА від Тимошенко, поки не зрозуміло. Ним може знову стати Григорій Пустовіт, якому можливо не дуже комфортно на посаді секретаря ради, з усіх боків обмеженого укропівськими радниками. А ще в кадровому резерві наближених до Волині менеджерів – екс-депутат Волиньради Віктор Олійник, депутати ЛМР Андрій Козюра та Валерій Бондарук, депутатки Волиньради Валентина Касарда та Людмила Кирда. Якщо ж їх визнають недостатньо придатними, на Волинь можуть прислати “варягів”. Історія із чинним головою ОДА показала, що це може працювати. 

Проте новій вертикалі від “Батьківщини” точно доведеться так чи інакше домовлятися із волинськими “укропівцями”. Домовитися вони можуть навколо спільного протистояння із “Солідарністю” та співпраці в Луцькій міськраді. І це було б логічно, адже волинським “білосердечним” точно не хочеться ставати жертвами “укропівських” медіа та влаштовувати масштабний переділ впливу у місцевих радах не на свою користь. А власних медіа та достатньої кількості місцевих депутатів вони поки не мають.

 децентралізація&місцеві ради

Кампанія Юлії Тимошенко була орієнтована на соціальні, навіть популістські обіцянки щодо тарифів, освіти, медицини та боротьби із “зубожінням” загалом. А це означає, що її команді на місцях буде складніше проводити оптимізацію закладів освіти, реформи медицини, змушувати місцеві ради зменшувати тарифи. За останні роки, наприклад, “Луцьктепло” та “Луцькводоканал” неодноразово скаржилися, що наявні тарифи не дозволяють повноцінно існувати. Тому як би не було, заплановані Тимошенко зниження цін на газ, створення конкурентного ринку електроенергії, переорієнтування на українське вугілля означають суттєві перетрубації в цій галузі. Дуже важливо, аби місцеві комунальні підприємства успішно пережили ці процеси. 

У місцевих радах вертикалі Тимошенко буде досить легко знайти компроміс у Луцькою та Ковельською міськрадами, які частково очолюють їх партійці. Також, як я в же писав, домовитися вони зможуть із “укропівцями”, “свободівцями” та всіма іншими, хто захоче спільно перемогти “Солідарність” і на парламентських виборах. В такому разі протистояння, яке існує між Волинською ОДА та облрадою, зникне. Добре це, чи погано – інше питання, адже спільно можна і область розивати, і ресурси дерибанити. 

ліс&корисні копалини

А щодо ресурсів якраз можуть бути зміни. Зміна президента може допомогти Ігорю Палиці почати втілювати свою ідею щодо видобутку ресурсів на Волині комунальним підприємством. Йдеться передусім бурштин. Також майже напевне зміниться керівництво силових структур та Держлісагентства, щодо змінить сфери впливу у волинських лісах та на митниці. Ну і обіцянка Тимошенко збільшувати видобуток власного вугілля дає більші перспектив волинським шахтам. Питання лише в тому, як вона буде переконувати ВРУ, Кабмін та профільне міністерство виділяти на це сотні мільйонів гривень. 

ЯКЩО ВОЛОДИМИР ЗЕЛЕНСЬКИЙ

Тут насправді найважче, бо все залежатиме від того, наскільки самостійним політиком він здатен бути. Проте, як би не було, у Зеленського є найпопулярніший бренд відтуальної партії “Слуга народу”. Але на Волині у них досить слабка команда, яку очолює івент-менеджер та організатор “Ліги гумору” Валерій Стернійчук. “Святе” місце пусте не буває, тому, попри заяви щодо відмежування від “УКРОП”, саме ця партія передусім претендує на поступову інтеграцію із “слугами…”. Не знаю, наскільки реальна історія про прем’єра Палицю в парі із президентом Зеленським, але на місцевому рівні його представникам точно доведеться домовлятися саме із тими партіями, які виступали проти Петра Порошенка. В нашому випадку це “Батьківщина”, “УКРОП”, частково “Громадянська позиція”, “Свобода” та “Самопоміч”.

Хто буде головою ОДА, теж неясно. Це буде або хтось немісцевий, або людина, поки прямо не пов’язана із Зеленським. Зважаючи на імідж Зеленського, можуть запросити когось із топ-менеджерів місцевих підприємств. 

Загалом все залежить від того, яку стратегію захоче обрати Зеленський. Якщо він буде “весільним генералом”, то це суттєвий шанс для комадни Палиці та інших політиків, які захочуть посилити позиції за рахунок популярності “Слухи народу”. Якщо ж Зеленський захоче “махати шашкою” та спробує справді відмежуватися від “старих політиків”, його чекає саботаж з боку місцевих політичних кланів.

Щоб справитися із цим саботажем, команді Зе доведеться або завозити сюди “реформаторів”, або домовлятися із місцевими “новими політиками”, яких не так багато. До того ж не факт, що саме на Волині умовно прогресивна молодь підтримує такого президента.